Show simple item record

dc.contributor.advisorSolewski, Rafałpl_PL
dc.contributor.authorLebda, Małgorzatapl_PL
dc.date.accessioned2015-02-25T17:58:56Z
dc.date.available2015-02-25T17:58:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/132
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Dyscyplina: Literaturoznawstwo. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Rafała Solewskiego.pl_PL
dc.description.abstractRozprawa doktorska stawiała sobie za cel badanie możliwości przysposobienia poetyki dla potrzeb badania/interpretacji fotograficznych reprezentacji. Towarzyszył temu namysł nad formułą „Ut pictura poesis" Horacego. Ponadto praca wchodzi w dyskusję z istniejącymi teoriami, definicjami, z istniejącym dyskursem świata literatury, sztuki, filozofii. Na wybranych cyklach fotograficznych (za materiał badawczy obrano cykle fotograficzne takich artystów jak: Alessandra Sanguinetti, Zofia Rydet, Sally Mann, Richard Billingham, Shizuki Yokomizo, Nobuyoshi Araki, Nan Goldin) zbadane zostały relacje pomiędzy hermeneutyką, poetyką, erotyką sztuki i somaestetyką wrażliwą na estezę. Ostatecznym celem rozprawy doktorskiej było poznanie głębszych, poetyckich, metafizycznych sensów dzieła fotograficznego, co w konsekwencji miało pozwolić na odczytanie „utajonej mowy obrazu”. Zastosowana metoda badawcza czerpiąca z fenomenologii, hermeneutyki, poetyki, „erotyki sztuki”, i uzgadniająca swoje odkrycia z tym co intymne i związane z Innym, potwierdziła w pełni zaakcentowaną we wstępie pracy myśl Horacego - Ut pictura poesis. Próby przysposobienia poetyki dla potrzeb analizy fotograficznego zapisu przyniosły wydobycie z dzieła ukrytych sensów.pl_PL
dc.description.abstractThe objective of the presented doctoral thesis was to explore the possibilities of adaptation of poetics for the needs of study/interpretation of photographic representations. Reflection over the Horace's formula “Ut pictura poesis" accompanied the exploration. Moreover, the thesis discusses the existing theories, definitions, the existing discourse of literature, art and philosophy. The selected photographic cycles (the research material included the photographic cycles of such artists as: Alessandra Sanguinetti, Zofia Rydet, Sally Mann, Richard Billingham, Shizuki Yokomizo, Nobuyoshi Araki, Nan Goldin) were basis for exploring the relationship between hermeneutics, poetics, the erotics of art and somaesthetics sensitive to aesthesis. The final aim of the doctoral thesis was to become acquainted with deeper, poetic, metaphysical meanings of photographic work, and in consequence allow reading the “latent language of an image". The applied research method, drawing from phenomenology, hermeneutics, poetics, the "erotics of art”, and coordinating its discoveries with what is intimate and connected to the Other, fully confirmed the Horace's thought - "Ut pictura poesis" - emphasized in the introduction of the thesis. The attempts to adjust the poetics to the requirements of the analysis of photographic record brought the extraction of latent meanings from the artwork.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectpoetykapl_PL
dc.subjectfenomenologiapl_PL
dc.subjecthermeneutykapl_PL
dc.subjectpunctum i studiumpl_PL
dc.subjectintymnośćpl_PL
dc.subjectsomaestetykapl_PL
dc.subjectfigura Innegopl_PL
dc.subjectphotographyen_EN
dc.subjectpoeticsen_EN
dc.subjectphenomenologyen_EN
dc.subjecthermeneuticsen_EN
dc.subjectpunctum and studiumen_EN
dc.subjectintimacyen_EN
dc.subjectsomaestheticsen_EN
dc.subjectfigure of the Otheren_EN
dc.titleUtajona mowa obrazu : rola poetyki w interpretacji fotografii współczesnej : wybrane przykładypl_PL
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record