• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utajona mowa obrazu : rola poetyki w interpretacji fotografii współczesnej : wybrane przykłady

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
20150223_bk_rd_utajona_mowa_ obrazu_m_lebda.pdf (3.467MB)
Autor:
Lebda, Małgorzata
Promotor:
Solewski, Rafał
Język: pl
Słowa kluczowe:
fotografia
poetyka
fenomenologia
hermeneutyka
punctum i studium
intymność
somaestetyka
figura Innego
photography
poetics
phenomenology
hermeneutics
punctum and studium
intimacy
somaesthetics
figure of the Other
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Dyscyplina: Literaturoznawstwo. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. Rafała Solewskiego.
Streszczenie
Rozprawa doktorska stawiała sobie za cel badanie możliwości przysposobienia poetyki dla potrzeb badania/interpretacji fotograficznych reprezentacji. Towarzyszył temu namysł nad formułą „Ut pictura poesis" Horacego. Ponadto praca wchodzi w dyskusję z istniejącymi teoriami, definicjami, z istniejącym dyskursem świata literatury, sztuki, filozofii. Na wybranych cyklach fotograficznych (za materiał badawczy obrano cykle fotograficzne takich artystów jak: Alessandra Sanguinetti, Zofia Rydet, Sally Mann, Richard Billingham, Shizuki Yokomizo, Nobuyoshi Araki, Nan Goldin) zbadane zostały relacje pomiędzy hermeneutyką, poetyką, erotyką sztuki i somaestetyką wrażliwą na estezę. Ostatecznym celem rozprawy doktorskiej było poznanie głębszych, poetyckich, metafizycznych sensów dzieła fotograficznego, co w konsekwencji miało pozwolić na odczytanie „utajonej mowy obrazu”. Zastosowana metoda badawcza czerpiąca z fenomenologii, hermeneutyki, poetyki, „erotyki sztuki”, i uzgadniająca swoje odkrycia z tym co intymne i związane z Innym, potwierdziła w pełni zaakcentowaną we wstępie pracy myśl Horacego - Ut pictura poesis. Próby przysposobienia poetyki dla potrzeb analizy fotograficznego zapisu przyniosły wydobycie z dzieła ukrytych sensów.
 
The objective of the presented doctoral thesis was to explore the possibilities of adaptation of poetics for the needs of study/interpretation of photographic representations. Reflection over the Horace's formula “Ut pictura poesis" accompanied the exploration. Moreover, the thesis discusses the existing theories, definitions, the existing discourse of literature, art and philosophy. The selected photographic cycles (the research material included the photographic cycles of such artists as: Alessandra Sanguinetti, Zofia Rydet, Sally Mann, Richard Billingham, Shizuki Yokomizo, Nobuyoshi Araki, Nan Goldin) were basis for exploring the relationship between hermeneutics, poetics, the erotics of art and somaesthetics sensitive to aesthesis. The final aim of the doctoral thesis was to become acquainted with deeper, poetic, metaphysical meanings of photographic work, and in consequence allow reading the “latent language of an image". The applied research method, drawing from phenomenology, hermeneutics, poetics, the "erotics of art”, and coordinating its discoveries with what is intimate and connected to the Other, fully confirmed the Horace's thought - "Ut pictura poesis" - emphasized in the introduction of the thesis. The attempts to adjust the poetics to the requirements of the analysis of photographic record brought the extraction of latent meanings from the artwork.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/132
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image