Przenicowana rzeczywistość. Świat konsumpcji a etyka Immanuela Kanta
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Abramciów, Rafał
Mysona Byrska, Joanna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-117-8
978-83-8084-143-7 (e-ISBN)
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
Immanuel Kantetyka
świat konsumpcji
koncepcje etyczne
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Rzeczywistość ludzkiego życia podlega ciągłej przemianie.
Już Heraklit z Efezu w VI wieku przed Chrystusem powtarzał:
Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana. Na przełomie
XX i XXI wieku zmiany zachodzą wyjątkowo szybko; zanim
człowiek zdąży się z jakąś zmianą oswoić, już jest zaliczana
do standardowych rozwiązań. Tempo i intensywność
zmian mocno wpływają na człowieka, jego kondycję, pogląd
na świat, sposób rozumienia tego świata (lub – w skrajnych
przypadkach – całkowite niezrozumienie) oraz, co
bardzo istotne, na działanie. Nauką traktującą o działaniu
człowieka jest etyka, która w swojej tradycyjnej postaci etyki
normatywnej określa, jakie postępowanie człowieka jest
dobre, a jakie złe. Etyka stara się odpowiedzieć na proste
pytanie: jak żyć? Pytanie jest proste, ale odpowiedź na nie
już taka nie jest.
Wśród wielu różnych koncepcji etycznych mocno zaznacza
swoją obecność etyka Immanuela Kanta. Filozof ten
zwraca uwagę na zapisane w strukturze człowieka prawo
moralne, które to prawo, z racji bycia częścią struktury człowieka,
powinno być bezwarunkowo przestrzegane. W świecie
przełomu XX i XXI wieku wymagająca etyka Kanta wydaje
się zapomniana. Jej postulaty, maksymy i obowiązki
przerastają człowieka, który boryka się na co dzień z bardzo
szybkimi zmianami rzeczywistości, w której żyje.
Czy jednak na pewno etyka Kanta straciła na aktualności,
a dzieł królewieckiego myśliciela nie warto już czytać?
Traktuje o tym pierwsza część niniejszej monografii,
w której starano się wykazać, że etyka oparta na imperatywie
kategorycznym pozostaje dobrym punktem odniesienia
również dla współczesnego człowieka i nadal daje wiążącą
odpowiedź na pytanie, jak żyć. Co więcej, mimo swoich niedostatków, ta właśnie wymagająca etyka może stanowić odpowiedź
na kłopoty współczesnego człowieka, który coraz
częściej staje się tylko konsumentem.
Druga część monografii poświęcona jest rozpowszechnionemu
współcześnie zjawisku konsumpcjonizmu, ze szczególnym
zwróceniem uwagi na zmiany, jakie zachodzą w preferowanych
przez współczesnego człowieka wartościach,
oraz na zasady, jakimi rządzi się świat konsumpcji.
Konsumpcjonizm stanowi przedmiot wielu analiz, przede
wszystkim socjologów. Dla filozofów zagadnienie to wydaje
się często zbyt banalne, ponieważ uleganie konsumpcjonistycznym
postawom świadczyć ma o słabości charakteru
człowieka, nieumiejętności wyznaczania celów i sensów we
własnym życiu itp. Jeśli jednak konsumpcjonizm i postawy
konsumpcyjne stale się szerzą, a miarą sukcesu współczesnego
człowieka jest coraz częściej ilość posiadanych środków
finansowych, to problemowi warto się przyjrzeć również
z punktu widzenia filozofii i zapytać o istotę zachodzących
zmian, o sens życia konsumenta, jak również o etykę,
którą się kieruje.
W analizach zawartych w części drugiej etyka Kanta stała
się punktem odniesienia dla uwyraźnienia zmian, jakie zaszły
w świecie. Nie chodziło w nich o całościowe opracowanie
etyki Kanta w odniesieniu do problematyki konsumpcjonizmu,
ale jedynie o pokazanie, jak dalece konsument różni
się od etycznego człowieka kreślonego przez Kanta i jak różne
są zasady i reguły, którymi kieruje się na co dzień.
Uchwyconą różnicę Autorzy starali się oddać w tytule
monografii. Przenicowana rzeczywistość to rzeczywistość
zmieniona prawie całkowicie, częściowo niezrozumiała, zagmatwana,
nieciągła. Jest to jednak rzeczywistość, w której
na co dzień funkcjonujemy, dlatego ważne wydają się starania,
by zrozumieć sens tego, z czym się spotykamy – by albo
świadomie w tym uczestniczyć, albo też próbować uciec, co
jednak jest niezmiernie trudne.