E-learning akademicki. Perspektywa humanistyczna
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Turula, Anna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-112-3
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
kształcenie onlinee-learning
zasoby internetowe
uczelnie wyższe
cyfryzacja
edukacja zdalna
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Czy uczelniom potrzebny jest e-learning? Tak, bo nie działają w próżni. Edukacja,
którą oferują szkoły wyższe, nie jest – a w każdym razie nie powinna
być – realizowana w oderwaniu od innych przejawów współczesnego życia
społecznego, które jest wysoce usieciowione. Takie usieciowienie ma oczywiście
dobre i złe strony. Znam i uznaję te drugie, dość wyczerpująco zresztą
opisane w literaturze, niemniej moja książka dotyczyć będzie wyłącznie
zalet cyfryzacji kształcenia uniwersyteckiego, a to z dwóch powodów. Po
pierwsze, e-learning akademicki wciąż w większym stopniu wymaga popularyzacji
niż przestrzegania przed jego negatywnymi skutkami. Po drugie,
wierzę, że pokazywanie rozwiązań wartościowych – a w tej książce mam
takie ambicje – z zakresu kształcenia z wykorzystaniem nowych technologii
w szkole wyższej pozwoli nie tylko uniknąć wielu cyfrowych zagrożeń, ale
i wykorzystać różne atuty cyfryzacji.
W niniejszej książce przyjęłam wobec e-learningu akademickiego perspektywę
humanistyczną, z trzech różnych powodów, a co za tym idzie –
w trzech różnych znaczeniach.
Publikacja, którą Czytelnik trzyma w ręku, dotyczy przede wszystkim dydaktyki
na studiach humanistycznych. Wynika to z mojego bezpośredniego
doświadczenia zawodowego: jestem z wykształcenia neofilologiem i neofilologów
kształcę. Intuicja podpowiada mi, że wiele z prezentowanych przeze
mnie refleksji i duża część proponowanych w tej książce rozwiązań w zakresie
edukacji zdalnej i hybrydowej może znaleźć zastosowanie w naukach
ścisłych. Brak doświadczenia w tym zakresie każe mi jednak ograniczyć się
do terytorium znanego.
Książka zaczyna się od wprowadzenia do zagadnień nowoczesnego
kształcenia, w którym przedstawiam swoją filozofię e-learningu akademickiego (rozdział 1). Napisałam „swoją”, bo
mam świadomość, że są i inne poglądy
na temat cyfrowego kształcenia w szkole wyższej. Nie zamierzam jednak
odwoływać się do nich czy z nimi polemizować. Jestem przekonana, że mają
one niekwestionowane zalety oraz znajdują potwierdzenie w efektywności
kształcenia, nie są jednak „moje” – w sensie przekonań czy stylu pracy.
W efekcie to, co otrzymuje Czytelnik, to obraz subiektywny i niepełny. Mam
jednak nadzieję, że inspirujący.
Rozdział 2 wprowadza różne formy dydaktyki akademickiej na odległość:
seminarium dyplomowe prowadzone metodą hybrydową, tradycyjnie
i w chmurze; międzykulturowe wymiany online; odwrócony wykład i konwersatorium.
Wszystkie trzy formy pracy osadzone zostały w kontekście
badawczym.
Kolejne dwa rozdziały mają charakter praktyczny. Rozdział 3 prezentuje
scenariusze kursów, ich fragmentów czy pojedynczych zajęć, w ramach
których rzeczywiście wykorzystano omówione wcześniej formy pracy.
Rozdział 4 natomiast to opis wykorzystanych w takiej dydaktyce narzędzi
cyfrowych.
Całość zamyka rozdział 5, w którym przedstawiam wyniki własnych badań
w działaniu, prowadzonych dla uzyskania potwierdzenia, że uprawiana
przeze mnie dydaktyka daje spodziewane efekty.