dc.description.abstract | Głównym założeniem pracy było wprowadzenie refleksji w różnych kontekstach
zintegrowanego kształcenia językowo-przedmiotowego, dlatego badanie przeprowadzono
w trzech uczelniach wyższych w Małopolsce: w latach 2009–2011
w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie, w latach 2011–2018
w Jagiellońskim Centrum Językowym Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w latach
2018–2019 na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Opierając się na
badaniu w działaniu, wykorzystano refleksję w celu zwiększenia efektywności
uczenia się i skutecznego wykonywania działań komunikacyjnych. Równocześnie
zakładano, że identyfikacja potrzeb i eliminacja problemów, jakie mogły
się pojawić w badaniu, to kolejny wyznaczony w pracy priorytet. Założono wykształcenie
takich umiejętności, które mogłyby być studentom przydatne w ich
przyszłej pracy zawodowej.
W rozdziale pierwszym przedstawiono istotę kształcenia językowego w szkolnictwie
wyższym ze szczególnym zwróceniem uwagi na taksonomię sfery poznawczej
Benjamina Blooma oraz rolę, jaką kompetencje odgrywają w kształceniu
(nie tylko językowym). Główną przesłanką było to, że nauczanie i ocenianie
języka w szkolnictwie wyższym niesie wiele problemów i wyzwań, które związane
są głównie z brakiem określenia kompetencji, których uczący się będą potrzebowali
w przyszłej pracy zawodowej, a także brakiem odpowiednich narzędzi
pomiaru efektów kształcenia oraz odpowiadających im kryteriów oceniania.
W rozdziale drugim szczególną wagę przywiązano do refleksji, która stała się
w ostatnich latach szczególnym tematem zainteresowań. Mimo iż trudno zdefiniować i określić, czym jest refleksja
oraz jak jej nauczać, często słyszy się o potrzebie
jej stosowania. Pomimo wielu korzyści jest bardzo rzadko wprowadzana
w polskiej edukacji jako celowe narzędzie świadomego i aktywnego procesu
uczenia się. Tematyka pracy związana jest z potrzebą określenia umiejętności
dokonywania refleksji przez studentów i możliwości jej wykorzystania w kształceniu
językowym. W pracy poruszona została również problematyka „refleksyjnej
praktyki” (Schön, 1983) w kontekście przygotowania do pracy zawodowej.
Głównym przedmiotem rozważań i analiz w rozdziale trzecim były dzienniki
kształcenia (DK; ang. learning journals) jako narzędzie służące refleksji i pozwalające
na interakcje pomiędzy uczestnikami procesu kształcenia. Kluczowym założeniem
było wykorzystanie dzienników kształcenia do efektywnego rozwijania
sfery psychomotorycznej dokonującego się przez refleksję. Z tego powodu zastosowano
podejście do uczenia się zorientowane na działaniu (ang. action-oriented
learning), które szczegółowo przedstawione zostało w Europejskim Systemie
Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, 2003, s. 20). Skupiono się także na roli
studentów i podejmowanych przez nich działaniach edukacyjnych widocznych
w pisemnym dyskursie dzienników kształcenia.
Próba zbadania umiejętności dokonywania refleksji za pomocą dzienników
kształcenia wydaje się nowym wyzwaniem głównie dlatego, że integruje procesy
myślowe ze sferą działania. W pracy skoncentrowano się na obserwacji zachowań
uczących się w odniesieniu do podejmowanego pisemnego dyskursu. Niniejsza
monografia ma na celu diagnozę i próbę poprawy obecnej sytuacji w zakresie stosowania
pisemnych refleksji w kształceniu językowym na uczelniach wyższych.
Przez zastosowanie dzienników kształcenia, które mogą mieć wpływ na rozwój
kompetencji studentów, badano, czy okażą się one wartościowym narzędziem zorientowanym
na holistyczny rozwój uczących się oraz czy refleksja może rozwijać
umiejętności metapoznawcze studentów. W rozdziale czwartym zaprezentowano
koncepcję projektu empirycznego, który skupiał się na badaniu rozwoju refleksyjnej
praktyki w kształceniu językowym. Przedstawiono w nim problematykę i zakres
badań, użyte metody badawcze i techniki gromadzenia danych, jak również
opis i cel badania. W rozdziale piątym zebrano wyniki przeprowadzonych badań,
które koncentrowały się na analizie wiedzy o zadaniu, samowiedzy studentów oraz
ich wiedzy strategicznej o skutecznym działaniu. W rozdziale szóstym podjęto
próbę określenia trafności i rzetelności dzienników kształcenia na podstawie pisemnego
dyskursu refleksji, który oparto na opisie i analizie zdarzeń krytycznych.
W rozdziale siódmym przedstawiono rolę dzienników kształcenia w procesie dokonywania
refleksji i samooceny kompetencji językowych. Zawarto w nim także
uwagi końcowe, w których skład wchodzą implikacje związane z prowadzeniem
dzienników kształcenia w szkole wyższej oraz wyznaczenie głównego kierunku
badań nad dziennikami kształcenia w przyszłości. | pl |
dc.description.abstract | In this monograph the results of a longitudinal study were presented which
aimed at investigating the dissemination of reflective learning journals. The
research was conducted between 2009–2019 among students from three higher
universities in Lesser Poland, namely State Higher Vocational School students
in Tarnow, the Jagiellonian University in Krakow and Pedagogical University
of Krakow. Qualitative data were used in the study, which consisted of students’
written reflections and observations. The intention was to apply action research
and narrative study to understand the nature of reflection and self-assessment.
Data from 245 students (177 female and 48 male, age 20–38) were collected
and analyzed as the evidence obtained in the process of data collection and
interpretation. The results showed great variance across different students in their
development of knowledge, skills and competences of the complex phenomenon
of reflection, the nature of feedback and self-assessment.
The study dealt with reflective learning journals (RLJ) in three contexts of
higher education in Lesser Poland. The researcher was trying to assign the extent
to which reflection may influence the sense of agency in learner lifelong learning
development. The main issues referred to students’ metacognitive skills. The aim
of the longitudinal qualitative research was to display the current state of the use of
reflection in developing learner discursive skills and encourage CALL interaction.
The main goal was to establish construct validity and develop rubrics in order to
provide transparent approach to the use of Reflective Learning Journals (RLJ).
The overall aim of the empirical study was to distinguish practices that contribute
to the enlargement of action-oriented learning at the tertiary level by inviting
active participation on the part of the students in order to enhance understanding
and the appreciation of their own learning. The adopted approach to
self-inquiry and self-observation was worth researching because it brought some
implications showing benefits as well as limitations of the aspect of learning. Reflective
Learning Journals appear to be a valuable source of insight into students’
skills and competences needed in their future professions. | en |