dc.description.abstract | Dotychczasowe analizy naukowe (m.in. Filipczak, 2014; Rutkowski,
Łozińska, 2011a, b) wskazują, że język migowy jest pełnowartościowym,
naturalnym językiem wykorzystywanym do komunikacji w środowisku
osób G/głuchych. Współcześnie w Polsce prowadzone są
badania językoznawcze (m.in. Świdziński, Gałkowski, 2003), psycholingwistyczne
(m.in. Tondos i in., 2015) oraz neurolingwistyczne (m.in.
Jednoróg i in., 2015) nad językiem migowym, które pozwalają na coraz
pełniejszy opis tego sposobu porozumiewania się.
W niniejszej książce postanowiono spojrzeć przez pryzmat dwujęzyczności
na dwa aspekty funkcjonowania dzieci głuchych, czyli
na komunikację i procesy poznawcze. Oba te obszary są interesujące
zarówno z punktu widzenia naukowca zajmującego się głuchotą, jak
i z perspektywy praktyka (np. nauczyciela, psychologa, wychowawcy)
pracującego z osobami z ubytkiem słuchu. Wybrano je jednak przede
wszystkim ze względów pedagogicznych. Lepsze zrozumienie specyfiki
mechanizmów porozumiewania się i myślenia powinno być fundamentem
edukacji dzieci głuchych. Niech te rozważania będą jednym
z pierwszych kroków skierowanych w stronę edukacji dwujęzycznej
dzieci głuchych.
W niniejszej książce zaprezentowano
głównie informacje dotyczące zagranicznych języków migowych, jednakże
starano się również opisywać doniesienia z badań nad polskim
językiem migowym (PJM).
Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym omówiono zagadnienie
głuchoty w kontekście dwujęzyczności. W drugim przedstawiono
dwujęzyczną komunikację dzieci głuchych: proces nabywania
języka migowego w G/głuchych rodzinach oraz nabywanie umiejętności
czytania. Wybrane zagadnienia są podstawowe przy rozważaniach
nad dwujęzycznością migowo-pisaną, choć z pewnością nie wyczerpują
obszernego tematu bilingwizmu osób G/głuchych. W rozdziale
trzecim zajęto się myśleniem osób G/głuchych w kontekście dwujęzyczności:
poziomem inteligencji oraz wyższymi procesami poznawczymi,
czyli funkcjami zarządzającymi.
Na zakończenie przedstawiono rozważania dotyczące związku
pomiędzy językiem i procesami poznawczymi, które umieszczono
w kontekście dwujęzyczności osób głuchych. Odwołano się między innymi
do idei dwujęzyczności dzieci głuchych zaproponowanej przez
Wygotskiego (1983, za: Zaitseva, Pursglove, Gregory, 1999), wielkiego
psychologa rozwojowego, który wspierał bilingwizm w surdopedagogice.
Wygotski (1983, za: Zaitseva, Pursglove, Gregory, 1999, s. 10)
uważał, że dwujęzyczność migowo-pisana jest „nieuniknioną i wysoce
produktywną ścieżką rozwoju języka i edukacji” dzieci głuchych. | pl |
dc.description.abstract | The book is a synthesis of the state of knowledge on the communication
and thinking processes of D/deaf children and a (re)interpretation of this
knowledge in the context of acquiring language skills, including sign language.
The two analysed spheres of functioning: cognitive and communicative have
been selected based on their important role in education and integration of
deaf children.
The work takes on a perspective of sign-writing bilingualism, which
includes the language of the D/deaf people minority, which is sign language,
and the language of the hearing majority, which is writing. Both ways of
transmitting and receiving information can be fully accessible to D/deaf
people. The selected approach is a sign of respect for the otherness of D/deaf
people, but at the same time it points out to a need for social integration with
the hearing society through writing. Sign-writing bilingualism is based on an
idea of delving D/deaf people into the world and culture of D/deaf people and
hearing people. The aim of bilingual education of deaf children is to prepare
the student to functioning to a satisfactory degree in the group of culturallanguage
minority of D/deaf people and in the environment of hearing people.
The book comprises three chapters. The first one presents the issues of
deafness and bilingualism. The second describes the current knowledge on
the development of communication of the deaf children in the area of sign
language activisation and acquiring the ability to read. The last chapter
describes the issue of cognitive functioning of deaf children in a bilingual
approach (topics: intelligence level and managing functions). The final part of
the book includes thoughts on the connection between language and cognitive
functions with special consideration for the bilingualism of D/deaf people. | en |