Artysta w fabryce. Dwa oblicza mecenatu przemysłowego w PRL
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Stano, Bernadeta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-249-6
978-83-8084-250-2 (e-ISBN)
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
artystafabryka
PRL
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Książka jest owocem badań nad różnymi przejawami życia
artystycznego w okresie PRL, dotyka też zagadnień okresu
przedwojennego oraz wprowadza w obszar współczesnych
praktyk artystycznych. Autorka rekonstruuje i analizuje
wybrane wydarzenia artystyczne z uwzględnieniem uwarunkowań
społeczno-politycznych. Bohaterami czyni artystę
i przemysł (tytułową FABRYKĘ), ukazując zasady wdrażania
i efekty lansowanej przez komunistyczne władze idei
„sojuszu” międzyśrodowiskowego.
Niedostatki i błędy mecenatu państwowego, brak rynku
prywatnego, trudna sytuacja materialna artystów, szczególnie
tych uprawiających tradycyjne dyscypliny, oraz
szukanie płaszczyzny do dialogu artysty ze społeczeństwem
po fali wygasających działań grupowych w latach
50. XX wieku – to podstawowe przyczyny szukania alternatywnych
form mecenatu. Podtytuł książki sugeruje, że
powołane przez partię i władze centralne zjawisko społecznego
mecenatu przemysłowego stanowiło źródło bezpośrednich
korzyści dla środowiska plastyków (akcja plenerowa
przy zakładach przemysłowych); równocześnie
jednak stawiało przed nim zobowiązania wobec mecenasów,
m.in. realizowanie misji upowszechniania kultury
w środowisku robotniczym.
Autorka pracuje nad kolejnym tomem: ARTYSTA w fabryce,
dotyczącym zjawisk artystycznych w Polsce po 1989
roku. Odmienny zapis tytułu, akcentujący rolę twórcy, będzie
wskazywał, że przemysł (jego infrastruktura, obiekty
i ludzie z nim związani) po okresie przemian ustrojowych
i gospodarczych może stanowić ważną przestrzeń działań
artystycznych i prowokować twórców do podejmowania
aktualnych tematów, jednak nie wywierając już, co było
właściwe dla PRL, presji na środowisko plastyków. The book refers to selected phenomena of artistic life in the epoch indicated in the
title, but also touches on the issues of the previous period and introduces the reader
to the field of contemporary artistic practices. The author has set herself the task of
reconstructing and analysing selected artistic events, taking into account socio-political
conditions in which the protagonist – the artist, a representative of fine arts,
and the supporting character – the industry appear, as well as showing the principles
of implementation and the effects of the idea of an “alliance” of the different communities
promoted by the communist authorities.
A confirmation of the legitimacy of this problem is the fact that so far only a few
of the artistic events discussed in this dissertation have been the subject of research.
There has not been enough focus on industrial patronage in communist Poland, the
same goes for the mission of disseminating culture. Naturally, culture experts entered
this field in parallel to their practices, but these studies were based on falsified
statistics, emphasising the merits of the socialist state without moderation. Therefore,
this book first of all presents the state of research on outdoor events, because
historians of art from various environments were interested in this phenomenon
already at the moment of its occurrence. However, only a few selected actions and
spectacular events were the subject of in-depth reflection, others were merely mentioned.
(Subchapter II/3: Outdoor actions and symposia in communist Poland – towards
the state of research).