Unpacking a Blend: the Process of Demetaphorization from the Cognitive Perspective
View/ Open
Author:
Gicala, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 117, Studia Anglica 2 (2012), s. [136]-142
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Date: 2012
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejszy artykuł jest próbą ujęcia – z perspektywy, jaką oferuje językoznawstwo kognitywne
– zjawiska demetaforyzacji, czyli wydobycia dosłownego znaczenia metafory. Według
autorki, zjawisko to ujawnia się w metaforach konwencjonalnych, gdzie wykorzystywane
jest przez mówiącego świadomie – jako gra słów. Analiza przykładów demetaforyzacji jest
przeprowadzona w świetle najnowszej teorii metafory w nurcie kognitywnym – teorii amalgamatów,
określanej też jako teoria integracji pojęciowej (ang. blending theory, conceptual
integration theory). Mechanizmu demetaforyzacji autorka upatruje w jednym z procesów integracji
pojęciowej zwanym ‘rozpakowaniem’ (ang. unpacking), który wyjaśnia możliwość
zaistnienia dosłownego znaczenia w danej metaforze.