Opanowanie przez uczniów polskich systemu fleksyjnego języka rosyjskiego na poziomie kodu i komunikacji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pietrzyk, Izabela
Promotor:
Iwan, Krystyna
Język: pl
Słowa kluczowe:
kodkomunikacja
nawyk
code
communication
habit
Data: 1998
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Iwan.Streszczenie
Celem pracy było określenie współzależności funkcjonujących pomiędzy opanowaniem języka na poziomie kodu - w
zakresie wiadomości i umiejętności językowych i na poziomie komunikacji w zakresie nawyków.
W części teoretycznej pracy zrekonstruowano wiedzę glottodydaktyczną, której podstawę stanowią pojęcia kodu i
komunikacji. Zaprezentowano tu teorię obcojęzycznej działalności komunikacyjnej oraz wiadomości na temat
audiolingwalnych, kognitywnych i komunikacyjnych interpretacji pojęcia "nawyk językowy". Szczególną uwagę
poświęcono poglądom na proces akwizycji i funkcjonowania automatycznych (mechanicznych) i automatyzowanych
(generatywnych) nawyków gramatycznych.
Część empiryczna opisuje wyniki badań, którym poddano 400 uczniów klas IV LO (18 szkół; 12 województw). Podstawę
badań stanowiły testy gramatyczne i test komunikacyjny. Testy te badały poziom opanowania języka na kolejnych
płaszczyznach: wiedzy, aplikatywnej i operatywnej. Rozprawę kończą wnioski wypływające z analizy porównawczej
wyników uzyskanych w ramach poszczególnych testów. The aim of the thesis was to determine the correlation functioning between mastering the language on the code level
- in the scope of knowledge and language skills, and communication level - in the scope of habits.
The theoretical part of the paper reconstructs glottodidactic knowledge the basis for which are code and
communication. The theory of foreign language communication activity as well as knowledge of audiolingual,
cognitive and communicative interpretations of the notion of "linguistic habit" have been presented. Special
attention was paid to views on acquisition process and the functioning of automatic (mechanical) and automated
(generative) grammar habits.
The empirical part of the thesis describes the results of research in which 400 pupils of the last forms of
secondary schools (18 schools; 12 voivodships) took part. The basis for studies were grammar tests and
communication test that were to determine the degree of mastering the language on consecutive levels: of knowledge,
applicatory level and operative level.
The final part of the thesis is devoted to conclusions drawn from the comparative analysis of the results of
different tests.