• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opanowanie przez uczniów polskich systemu fleksyjnego języka rosyjskiego na poziomie kodu i komunikacji

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
rozprawa doktorska (19.02MB)
Autor:
Pietrzyk, Izabela
Promotor:
Iwan, Krystyna
Język: pl
Słowa kluczowe:
kod
komunikacja
nawyk
code
communication
habit
Data: 1998
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Iwan.
Streszczenie
Celem pracy było określenie współzależności funkcjonujących pomiędzy opanowaniem języka na poziomie kodu - w zakresie wiadomości i umiejętności językowych i na poziomie komunikacji w zakresie nawyków. W części teoretycznej pracy zrekonstruowano wiedzę glottodydaktyczną, której podstawę stanowią pojęcia kodu i komunikacji. Zaprezentowano tu teorię obcojęzycznej działalności komunikacyjnej oraz wiadomości na temat audiolingwalnych, kognitywnych i komunikacyjnych interpretacji pojęcia "nawyk językowy". Szczególną uwagę poświęcono poglądom na proces akwizycji i funkcjonowania automatycznych (mechanicznych) i automatyzowanych (generatywnych) nawyków gramatycznych. Część empiryczna opisuje wyniki badań, którym poddano 400 uczniów klas IV LO (18 szkół; 12 województw). Podstawę badań stanowiły testy gramatyczne i test komunikacyjny. Testy te badały poziom opanowania języka na kolejnych płaszczyznach: wiedzy, aplikatywnej i operatywnej. Rozprawę kończą wnioski wypływające z analizy porównawczej wyników uzyskanych w ramach poszczególnych testów.
 
The aim of the thesis was to determine the correlation functioning between mastering the language on the code level - in the scope of knowledge and language skills, and communication level - in the scope of habits. The theoretical part of the paper reconstructs glottodidactic knowledge the basis for which are code and communication. The theory of foreign language communication activity as well as knowledge of audiolingual, cognitive and communicative interpretations of the notion of "linguistic habit" have been presented. Special attention was paid to views on acquisition process and the functioning of automatic (mechanical) and automated (generative) grammar habits. The empirical part of the thesis describes the results of research in which 400 pupils of the last forms of secondary schools (18 schools; 12 voivodships) took part. The basis for studies were grammar tests and communication test that were to determine the degree of mastering the language on consecutive levels: of knowledge, applicatory level and operative level. The final part of the thesis is devoted to conclusions drawn from the comparative analysis of the results of different tests.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1579
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image