• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rozprawy Doktorskie
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opanowanie przez uczniów polskich systemu fleksyjnego języka rosyjskiego na poziomie kodu i komunikacji

Thumbnail
View/Open
rozprawa doktorska (19.02Mb)
Author:
Pietrzyk, Izabela
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Iwan, Krystyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kod
komunikacja
nawyk
code
communication
habit
Date: 1998
Metadata
Show full item record
Description:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Praca napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Iwan.
Abstract
Celem pracy było określenie współzależności funkcjonujących pomiędzy opanowaniem języka na poziomie kodu - w zakresie wiadomości i umiejętności językowych i na poziomie komunikacji w zakresie nawyków. W części teoretycznej pracy zrekonstruowano wiedzę glottodydaktyczną, której podstawę stanowią pojęcia kodu i komunikacji. Zaprezentowano tu teorię obcojęzycznej działalności komunikacyjnej oraz wiadomości na temat audiolingwalnych, kognitywnych i komunikacyjnych interpretacji pojęcia "nawyk językowy". Szczególną uwagę poświęcono poglądom na proces akwizycji i funkcjonowania automatycznych (mechanicznych) i automatyzowanych (generatywnych) nawyków gramatycznych. Część empiryczna opisuje wyniki badań, którym poddano 400 uczniów klas IV LO (18 szkół; 12 województw). Podstawę badań stanowiły testy gramatyczne i test komunikacyjny. Testy te badały poziom opanowania języka na kolejnych płaszczyznach: wiedzy, aplikatywnej i operatywnej. Rozprawę kończą wnioski wypływające z analizy porównawczej wyników uzyskanych w ramach poszczególnych testów.
 
The aim of the thesis was to determine the correlation functioning between mastering the language on the code level - in the scope of knowledge and language skills, and communication level - in the scope of habits. The theoretical part of the paper reconstructs glottodidactic knowledge the basis for which are code and communication. The theory of foreign language communication activity as well as knowledge of audiolingual, cognitive and communicative interpretations of the notion of "linguistic habit" have been presented. Special attention was paid to views on acquisition process and the functioning of automatic (mechanical) and automated (generative) grammar habits. The empirical part of the thesis describes the results of research in which 400 pupils of the last forms of secondary schools (18 schools; 12 voivodships) took part. The basis for studies were grammar tests and communication test that were to determine the degree of mastering the language on consecutive levels: of knowledge, applicatory level and operative level. The final part of the thesis is devoted to conclusions drawn from the comparative analysis of the results of different tests.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/1579
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image