Show simple item record

dc.contributor.advisorPilecka, Władysławapl_PL
dc.contributor.authorKossewska, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2017-05-30T15:56:56Z
dc.date.available2017-05-30T15:56:56Z
dc.date.issued1998
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1742
dc.descriptionWyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. WSP Władysławy Pileckiej.pl_PL
dc.description.abstractPrezentowane w pracy badania miały na celu określenie predyktorów wyznaczających postawy nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych w porównaniu z osobami wykonującymi odmienny zawód. Jako grupy kontrolne wybrano: menadżerów zajmujących kierownicze stanowiska w zakładach pracy i stanowiących potencjalną grupę przyszłych pracodawców oraz pracowników służby zdrowia mających częsty (choć odmienny niż nauczyciele) kontakt z niepełnosprawnymi. Założono, że zmienne pedagogiczne (kierunek wykształcenia, zawód, staż pracy oraz typ szkoły, w której nauczyciele pracują), temperamentalne osobowościowe, a także społeczne pozostają w związkach z badanymi podstawami.W badaniach wykorzystano m.in. Skalę Postaw wobec Integracji Szkolnej Dzieci Niepełnosprawnych - M. Winzer. Stwierdzono, że postawy wobec integracji zależą od wymiarów temperamentu i osobowości, lecz w niewielkim stopniu warunkowane są rodzajem wykonywanego zawodu, natomiast różnicują się znacznie w zależności od typu szkoły, w której pracują nauczyciele. Wyniki badań pozwoliły na opracowanie hipotetycznego modelu nauczyciela przejawiającego najbardziej pozytywne postawy wobec integracji szkolnej Uczniów niepełnosprawnych.pl_PL
dc.description.abstractThe study identified differences in the level of attitudes towards main-streaming of exceptional children in Polish teachers working in different types of school in comparison to staff of medical service and managers. The assumption was, that these professional groups have different contact with exceptional people. Another assumption was, that attitudes towards mainstreaming are related to such variables as education, profession, work experience, temperament personality, burnout syndrom. Participants od the study completed the Scale of Attitudes Towards Mainstreaming of Exceptional Children by M. Winzer. The results showed that the level of attitudes towards mainstreaming depend on temperamental and personality dimensions, as well as the type of school the teachers work at. According to the results the hipothetical model of the teacher presenting the most positive attitudes was made.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectpostawypl_PL
dc.subjectintegracjapl_PL
dc.subjectdzieci niepełnosprawnepl_PL
dc.subjectosobowośćpl_PL
dc.subjecttemperamentpl_PL
dc.subjectattitudesen_EN
dc.subjectmainstreamingen_EN
dc.subjectexceptional childrenen_EN
dc.subjectpersonalityen_EN
dc.subjecttemperamenten_EN
dc.titlePedagogiczne i psychospołeczne uwarunkowania postaw nauczycieli wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnychpl_PL
dc.title.alternativeEducational and psychosocial predictors of teachers' attitudes towards mainstreaming of exceptional childrenen_EN
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record