Podmiotowość uczniów - pedagogiczne postulaty a rzeczywistość : na podstawie badań przeprowadzonych w wybranych państwowych i niepaństwowych liceach ogólnokształcących w Krakowie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kogut, Wiesława
Promotor:
Kuźma, Józef
Język: pl
Słowa kluczowe:
liceum ogólnokształcącepoczucie podmiotowości
wychowanie podmiotowe
kwestionariusz SPP
secondary school
subjectivity awareness
education for subjectivity awareness
questionnaire for the assessment of subjectivity awareness
Data: 1996
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem naukowym prof. zw. dr hab. Józefa Kuźmy.Streszczenie
W pracy zaprezentowano nowe spojrzenie na istotę podmiotowości i możliwości jej diagnozowania (jednym z zadań badawczych była normalizacja skonstruowanego kwestionariusza Skali Poczucia Podmiotowości). W części teoretycznej pracy zebrano i uporządkowano wiedzę o tym jak rozumiana jest podmiotowość, jaka jest jej wartość i warunki zaistnienia. W części metodologicznej przedstawiono wyniki z badań dotyczące stanu poczucia podmiotowości uczniów szkoły średniej ogólnokształcącej, realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w aspekcie wychowania podmiotowego oraz uwarunkowań podmiotowości uczniów. W opracowaniu umieszczono także propozycje zmian optymalizujących realizację idei podmiotowości uczniów w praktyce szkolnej. My doctoral dissertation presents a new outlook on the issue of subjectivity awareness and relevant research methods. One of my aims was to construct a reliable and valid questionnaire for the assessment of subjectivity awareness.
In the theoretical part of my work, I have collected and systematized previous work in the field of defining subjectivity awareness, its value and conditions for its presence.
The methodological part of my dissertation includes the results of research into the degree of subjectivity awareness in secondary school, students, assessment of the teaching process in the aspect of education for subjectivity awareness, and description of conditions necessary for subjectivity awareness.
Among the conclusions, I formulate suggestions for improving school practice in reference to subjectivity awareness in students.