dc.contributor.advisor | Szymkat, Janina | pl_PL |
dc.contributor.author | Szempruch, Jolanta | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2017-06-27T14:13:10Z | |
dc.date.available | 2017-06-27T14:13:10Z | |
dc.date.issued | 1996 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/1802 | |
dc.description | Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca doktorska napisana
pod kierunkiem naukowym Prof. dr hab. Janiny Szymkat. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem podjętych badań było poznanie związku zachodzącego pomiędzy elementarną umiejętnością czytania a postępami w
nauce dzieci w środowisku wiejskim. Skoncentrowano się na: określeniu poziomu gotowości do nauki czytania i
elementarnej umiejętności czytania dzieci rozpoczynających naukę w szkole; ustaleniu czynników determinujących
elementarną umiejętność czytania; poznaniu stopnia znajomości przez nauczycieli klas pierwszych, poziomu
elementarnej umiejętności czytania dzieci rozpoczynających naukę w szkole oraz metod rozwijania tej umiejętności;
stwierdzeniu czy i w jakim zakresie wiąże się elementarna umiejętność czytania z jakością startu szkolnego uczniów i
ich wynikami w nauce w klasie pierwszej. Do badań wykorzystano testy: inteligencji (KSI M. Chajnowski); percepcji
wzrokowej i koordynacji wzrokowo-słuchowej (Benedr-Santuci) oraz próby: słuchu fonematycznego, analizy i syntezy
słuchowej, wzrokowej oraz pamięci słuchowej (H. Cybulska); gotowości słownikowo-pojęciowej i emocjonalno-
motywacyjnej do nauki czytania (A. Brzezińska); głośnego czytania i pisania (T. Straburzyński, T. Śliwińska, A.
Brzezińska) oraz sprawdziany umiejętności i wiadomości szkolnych z języka polskiego, matematyki i środowiska
społeczno-przyrodniczego. Uzyskane wyniki wskazują na prognostyczną wartość elementarnej umiejętności czytania dla
przewidywania jakości startu szkolnego i osiągnięć uczniów w nauce w klasie pierwszej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | gotowość do czytania | pl_PL |
dc.subject | elementarna umiejętność czytania | pl_PL |
dc.subject | start szkolny | pl_PL |
dc.subject | umiejętności szkolne | pl_PL |
dc.subject | dziecko sześcioletnie | pl_PL |
dc.subject | pierwszoklasista | pl_PL |
dc.subject | czynniki psychofizyczne | pl_PL |
dc.subject | czynniki pedagogiczne | pl_PL |
dc.subject | czynniki środowiskowe | pl_PL |
dc.title | Wpływ elementarnej umiejętności czytania na osiągnięcia w nauce uczniów klas pierwszych szkół wiejskich | pl_PL |
dc.type | Thesis | pl_PL |