Wykorzystanie wybranych modeli statystyczno-matematycznych w procesie nauczania - uczenia się geografii
View/ Open
Author:
Skwarcan, Mariola
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Piskorz, Sławomir
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dydaktyka geografiimodele statystyczno-matematyczne
komputer
osiągnięcia uczniów w zakresie zapamiętania wiadomości i ich rozumienia
stosowania wiedzy w sytuacji typowej i problemowej
Date: 1996
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Geograficzna-Biologiczny. Instytut Geografii - Zakład Dydaktyki Geografii. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Sławomira Piskorza.Abstract
Przeprowadzone badania nad zastosowaniem wybranych modeli statystyczno-matematycznych miały na celu wykazanie, czy
w dobie powszechnego wkraczania komputerów do szkół nie powstała szansa wdrożenia podejścia statystycznego do
geografii jako przedmiotu nauczania. Ponadto czy cele kształcenia realizowane za pomocą modeli przyczynia się do
zwiększenia wiedzy i umiejętności uczniów oraz, czy są istotne dydaktycznie. Przedmiotem badań uczyniono treści
kształcenia wybrane z geografii spłeczno-gospodarczej popularyzowane za pomocą modeli /Reillego, Conversa,
E.Lovgrena i koncentracji M.Lorenza, regresji i symulacji rozwoju miasta Monte Carlo/ i komputera. W badaniach
zastosowano głównie metodę sondażu pedagogicznego i ankiety. Uzyskane wyniki badań empirycznych wskazują, iż
stosowanie modeli w nauczaniu-uczeniu się geografii w szkole średniej sprzyja zapamiętaniu wiadomości /kat. A/ i
ich rozumieniu /kat. B/, natomiast w mniejszym stopniu służy zdobywaniu umiejętności złożonych przez uczniów.
Okazało się również, że popularyzacja treści geograficznych z wykorzystaniem modeli mimo zastosowania komputerów
jest czasochłonna.