dc.description.abstract | Przedmiot pracy stanowi propozycja zwiększenia stopnia integracji dzieci z wadą słuchu z pozostałą częścią
słyszącego społeczeństwa poprzez rozwinięcie ich mowy ustnej, przy zastosowaniu metod nowoczesnej techniki
komputerowej. Wykorzystano w tym celu możliwość komputerowej wizualizacji sygnału mowy w formach nadających się do
prowadzenia nauczania mowy ustnej oraz diagnozowania. Dokonano wyboru i analizy różnych metod „wizualizacji” mowy,
wykazano ich przydatność w rewalidacji dzieci z wadą słuchu. Zaplanowano i przeprowadzono badania eksperymentalne
służące praktycznej weryfikacji dwóch metod: czasowo-częstotliwościowej i laryngograficznej. Zastosowano nie używany
dotąd w odniesieniu do nauczania mowy w języku polskim nowoczesny sprzęt o nazwie Laryngograf Processor PCLX.
Określono sposób pracy dziecka z wadą słuchu z komputerem oraz wpływ różnych czynników na ten proces. Sformułowano
wnioski statystyczne z prac badawczych, wykazujące efektywność użycia laryngografu w rewalidacji oraz skuteczność
procedury terapeutycznej w tym rodzaj i siłę wpływających na nią czynników. Opracowano jako praktyczny wynik badań i
ich podsumowanie nową, możliwą, do praktycznego zastosowania w szkolnictwie specjalnym metodę nauczania mowy dzieci
z wadą słuchu, podano jej algorytm, harmonogram ćwiczeń oraz uwagi metodyczne dla nauczyciela - rewalidatora
chcącego podjąć pracę-z dzieckiem zaproponowaną metodą. | pl_PL |