Aktywność zabawowa a rozwój psychoruchowy dzieci głuchych w wieku przedszkolnym
View/ Open
Author:
Kornaś, Dorota
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Gałkowski, Tadeusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
pedagogika specjalnasurdopedagogika
surdopedagog
dziecko głuche
zabawa
aktywność zabawowa
rozwój psychoruchowy
proces rewalidacji
Date: 1994
Metadata
Show full item recordDescription:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Praca została wykonana w Katedrze Pedagogiki Specjalnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie pod kierunkiem prof. dr hab. Tadeusza Gałkowskiego.Abstract
Głównym problemem pracy było określenie w jakim zakresie poziom rozwoju psychoruchowego wyznacza aktywność zabawową dzieci głuchych w zależności od typu środowiska przedszkolnego (masowe - specjalne). Badania prowadzono wśród dzieci głuchych z przedszkoli, specjalnych z internatem i z przedszkoli masowych. Zastosowano metodę obserwacji z techniką obserwacji uczestniczącej i próbek czasowych, metodę statystyczną z techniką analizy porównawczej, metody eksploracyjne z techniką wywiadu i analizy dokumentacji lekarskiej i psychologicznej. Wysoki poziom aktywności zabawowej dynamizuje rozwój psychoruchowy dzieci głuchych. Dzieci głuche z przedszkoli specjalnych z internatem osiągają niższy poziom aktywności zabawowej niż dzieci głuche z przedszkoli masowych. Podkreślono istotę wczesnej rewalidacji i wartość poszczególnych zabaw dla wszechstronnego rozwoju dziecka głuchego.