• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Wydział Filologiczny
    • Rozprawy doktorskie (WF)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Wydział Filologiczny
    • Rozprawy doktorskie (WF)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pożyczki romańskie w nabywaniu języka polskiego jako obcego

    Thumbnail
    View/Open
    0052_20150515_lt_rd_pozyczki_romanskie_w_nabywaniu_jezyka_polskiego_jako_obcego_a_jasinska.pdf (9.416Mb)
    Author:
    Jasińska, Agnieszka
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
    Rudnicka-Fira, Elżbieta
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
    Subject:
    nabywanie języka
    zapożyczenia
    polski jako obcy
    domysł językowy
    interkomprehensja
    kompetencja językowa i komunikacyjna
    language acquisition
    borrowings
    Polish as a foreign language
    inferencing
    intercomprehension
    language and communicative competence
    Date: 2012
    Metadata
    Show full item record
    Description:
    Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. dr hab. Elżbiety Rudnickiej-Firy.
    Abstract
    Celem pracy było opisanie roli zapożyczeń romańskich w budowaniu kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej cudzoziemców uczących się polskiego jako języka obcego. W części teoretycznej przeprowadzono analizę zapożyczeń romańskich we współczesnej polszczyźnie. psycholingwistyczne aspekty uczenia się języków obcych. Szczególną uwagę poświęcono takim zagadnieniom, jak: uwarunkowania osobowościowe, wiedza deklaratywna, strategie uczenia (szczególnie umiejętność stosowania domysłu językowego), postawa wobec języka, znajomość języków obcych przez uczących się. Sporo miejsca poświęcono nauczaniu języka polskiego jako języka kolejnego (trzeciego lub czwartego) i zjawisku interkomptrehensji. W części badawczej zebrano dane świadczące o roli zapożyczeń romańskich w uczeniu się języka polskiego jako obcego przy założeniu, że uczący się potrafi wykorzystać psycholingwistyczne aspekty opisane w części teoretycznej.
     
    The aim of the work was to describe the role of Romance borrowings in the building of linguistic and communication competencies by foreigners studying Polish as a foreign language. The theoretical part includes an analysis of the Romance borrowings in modern Polish. The presence and nature of the borrowings from French and Italian in dictionaries and educational aids for students learning Polish as a foreign language were presented. The theoretical part also includes the psycho-linguistic aspects of learning a foreign language. Specific attention was paid to the following issues: personality factors, declarative knowledge, teaching strategies (specifically the skill of applying language inference), the stance towards the language, the students’ knowledge of foreign languages. A large part of the work is devoted to learning Polish as a subsequent foreign language (third or fourth) and the intercomprehension phenomenon. The aim of the practical part was to collect data attesting to the role of Romance borrowings in teaching Polish as a foreign language with the assumption that the student is able to take advantage of the psycholinguistic aspects described in the theoretical part.
     
    URI
    http://hdl.handle.net/11716/273
    Collections
    • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
    • Rozprawy doktorskie (WF)

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.