• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pożyczki romańskie w nabywaniu języka polskiego jako obcego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
0052_20150515_lt_rd_pozyczki_romanskie_w_nabywaniu_jezyka_polskiego_jako_obcego_a_jasinska.pdf (9.416MB)
Autor:
Jasińska, Agnieszka
Promotor:
Rudnicka-Fira, Elżbieta
Język: pl
Słowa kluczowe:
nabywanie języka
zapożyczenia
polski jako obcy
domysł językowy
interkomprehensja
kompetencja językowa i komunikacyjna
language acquisition
borrowings
Polish as a foreign language
inferencing
intercomprehension
language and communicative competence
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. dr hab. Elżbiety Rudnickiej-Firy.
Streszczenie
Celem pracy było opisanie roli zapożyczeń romańskich w budowaniu kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej cudzoziemców uczących się polskiego jako języka obcego. W części teoretycznej przeprowadzono analizę zapożyczeń romańskich we współczesnej polszczyźnie. psycholingwistyczne aspekty uczenia się języków obcych. Szczególną uwagę poświęcono takim zagadnieniom, jak: uwarunkowania osobowościowe, wiedza deklaratywna, strategie uczenia (szczególnie umiejętność stosowania domysłu językowego), postawa wobec języka, znajomość języków obcych przez uczących się. Sporo miejsca poświęcono nauczaniu języka polskiego jako języka kolejnego (trzeciego lub czwartego) i zjawisku interkomptrehensji. W części badawczej zebrano dane świadczące o roli zapożyczeń romańskich w uczeniu się języka polskiego jako obcego przy założeniu, że uczący się potrafi wykorzystać psycholingwistyczne aspekty opisane w części teoretycznej.
 
The aim of the work was to describe the role of Romance borrowings in the building of linguistic and communication competencies by foreigners studying Polish as a foreign language. The theoretical part includes an analysis of the Romance borrowings in modern Polish. The presence and nature of the borrowings from French and Italian in dictionaries and educational aids for students learning Polish as a foreign language were presented. The theoretical part also includes the psycho-linguistic aspects of learning a foreign language. Specific attention was paid to the following issues: personality factors, declarative knowledge, teaching strategies (specifically the skill of applying language inference), the stance towards the language, the students’ knowledge of foreign languages. A large part of the work is devoted to learning Polish as a subsequent foreign language (third or fourth) and the intercomprehension phenomenon. The aim of the practical part was to collect data attesting to the role of Romance borrowings in teaching Polish as a foreign language with the assumption that the student is able to take advantage of the psycholinguistic aspects described in the theoretical part.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/273
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image