Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Topa, Danuta
Kwatera, Anna
Szewczuk, Katarzyna
Wyżga, Olga
Rosiek, Roman
Panek, Anna
Wnęk-Gozdek, Joanna
Dubajka-Brycka, Elżbieta
Matejek, Józefa
Wyżga, Olga
Śnieżyński, Marian
Domagała-Kręcioch, Agnieszka
Redaktor:
Domagała-Kręcioch, Agnieszka
Wyżga, Olga
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-558-6
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczanie akademickieszkoły wyższe
studenci
proces kształcenia
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Współczesny świat podlega nieustannym zmianom i przeobrażeniom społeczno-gospodarczym, co stawia przed systemem
edukacji wciąż nowe wyzwania. Skutkiem rozwoju nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych jest m.in.
pojawienie się społeczeństwa wiedzy i informacji. Przed szkołami wyższymi stoi więc ważne zadanie przygotowania
młodych ludzi do wykonywania zawodu i tworzenia nowych struktur społecznych. Zachowując wysoką jakość kształcenia,
uczelnie powinny zmieniać dotychczasowy model nauczania na bardziej nowoczesny, który będzie uwzględniał nie tylko
zmiany zachodzące w świecie, ale również oczekiwania osób studiujących.
Tymczasem problematyka dydaktyki szkoły wyższej w ostatnich latach nie należy do zagadnień pierwszoplanowych
zarówno w literaturze ogólnopedagogicznej, jak i w projektach ogólnorozwojowych wyższych uczelni. Tezę tę mogą
potwierdzić m.in. następujące fakty:
- rezygnacja z prowadzenia kursów dla asystentów z zakresu dydaktyki szkoły wyższej,
- nieorganizowanie ogólnopolskich konferencji i sympozjów naukowych poświęconych problematyce kształcenia
studentów,
- brak dostatecznego zainteresowania władz uczelni modernizacją metod kształcenia, aktywizacją i aktywnością
studentów, etosem nauczyciela akademickiego,
- likwidacja bądź zawieszenie czasopism poświęconych problematyce dydaktyki szkoły wyższej (w 1991 r. zakończono
wydawanie kwartalnika „Dydaktyka Szkoły Wyższej", a nieco później miesięcznika „Życie Szkoły Wyższej"; obecnie
ukazuje się w nieregularnych odstępach czasu tylko „Pedagogika Szkoły Wyższej").
Niniejsze opracowanie ma na celu podkreślenie istotnej roli i znaczenia dydaktyki szkoły wyższej w procesie
edukacji studentów. Zamierzeniem autorów, których zdecydowaną większość stanowią pracownicy Katedry Dydaktyki,
jest ukazanie i zwrócenie szczególnej uwagi wszystkich uczących w szkołach wyższych, że powinnością nauczyciela
akademickiego jest nie tylko jego praca naukowa, rzetelna wiedza, ale w równym stopniu także umiejętność
przekazania treści kształcenia aktywizująca studentów do ich przyswajania.
Podjęte tu poszukiwania badawcze mają prowadzić do zintensyfikowania procesu kształcenia, podniesienia jego
efektywności, ukazania specyficznej roli nauczyciela akademickiego w kształtowaniu konstruktywnych i twórczych
postaw studentów. Codzienność życia akademickiego początku XXI wieku daleko odbiega od tej sprzed lat. Z jednej
strony widoczna jest ogólna tendencja do jednoczenia się z Europą, z drugiej zaś troska o zachowanie własnej
tożsamości. Pojawia się zatem zapotrzebowanie na nowy typ kształcenia, którego rezultatem będzie człowiek
autonomiczny, ale równocześnie otwarty „na nowe", gotowy i przygotowany do rozwiązywania pojawiających się
problemów, a przy tym umiejący współdziałać i współtworzyć.
Z obserwacji praktyki edukacyjnej wynika, że pomieszczenia dydaktyczne i korytarze są przepełnione młodymi ludźmi.
Zabiegani nauczyciele akademiccy od wczesnych godzin rannych do późnego wieczora przeciskają się z trudem przez
anonimowy tłum równie zabieganych, studiujących na kilku kierunkach studentów. Anonimowość na sali wykładowej,
anonimowość na korytarzach to niestety zjawiska, z którymi spotykamy się coraz częściej na uczelniach. „Starając
się nadrobić zagubiony w historii czas, biegniemy coraz szybciej, zapominając, że w tym biegu niezbędna jest
regularna refleksja pozwalająca optymalnie rozłożyć siły i zapanować nad wybranym kierunkiem". Jest to o tyle
istotne, że w tym codziennym zabieganiu gubi się drugiego człowieka - studenta wraz z jego indywidualnymi
potrzebami, podmiotowością i prawem do bycia innym.
Jak słusznie zauważa Z. Melosik: „współczesny uniwersytet jest związany w sposób nieunikniony z politycznymi i
ekonomicznymi nośnikami kapitalizmu, które kwestionują edukacyjne i akademickie wartości i podporządkowują je
formom i priorytetom zorientowanej na rynek produkcji".
Czy masowość i nowoczesność kształcenia musi być tożsama z zanikiem więzi emocjonalnych, pominięciem potrzeby
tworzenia relacji interpersonalnych i dostrzegania indywidualności człowieka? Wybranie takiej drogi byłoby
zaprzeczeniem powinności każdego nauczyciela akademickiego, któremu prawo moralne nakazuje podmiotowe traktowanie
wszystkich studentów. Proces kształcenia, chociaż coraz bardziej umasowiony, powinien być tak zorganizowany i
realizowany, by każdego z osobna angażował intelektualnie i emocjonalnie.
Tymczasem na dydaktykę, przedmiot, w ramach którego realizowane są treści z zakresu procesu kształcenia, choć
należy do przedmiotów stanowiących podstawę programową kształcenia przyszłych pedagogów, z każdym rokiem przeznacza
się coraz mniej godzin zarówno wykładów, jak i zajęć ćwiczeniowo-warsztatowych. Czas więc, by przywrócić należne
jej miejsce, a tym samym nadać właściwy sens.
Dyskusja na temat stanu dydaktyki szkoły wyższej zapewne będzie trwała w naszym kraju przez następne lata. Mamy
nadzieję, że niniejsza publikacja choć w niewielkim stopniu przyczyni się do poprawy efektywności procesu
kształcenia studentów nie tylko na uczelniach pedagogicznych.
Jednym z głównych wyzwań, przed jakimi stoją szkoły wyższe, jest wyposażenie studentów w takie wiadomości i
umiejętności z zakresu nowoczesnych technik, form, metod nauczania - uczenia się, które pozwolą im aktywnie
uczestniczyć w tworzeniu nowej jakości systemów kształcenia.
Nasuwają się w tym miejscu następujące pytania: Jak zatem trafić z wiedzą do młodych ludzi, których mimowolna uwaga
jest tak krótkotrwała i ulotna? Jak włączyć ich do wspólnego rozwiązywania problemów? Jak ich zaktywizować? Jak
zaszczepić w ich umysłach potrzebę kreatywnego i innowacyjnego myślenia? Jak nauczyć ich samodzielnego studiowania?
Jak pracować nad sobą, by kształcenie było bardziej skuteczne?