• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kim jestem? Kim jesteśmy? : antropologiczne i socjologiczne konteksty współczesnej tożsamości

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 622 (6.197MB)
Autor:
Golka, Marian
Paleczny, Tadeusz
Kantor, Ryszard
Nowak, Witold M.
Kociuba, Jolanta
Bukraba-Rylska, Izabella
Mielicka-Pawłowska, Halina
Jurczyńska-McCluskey, Ewa
Głowacka-Grajper, Małgorzata
Hołda, Renata
Kuniewski, Jerzy
Kusio, Urszula
Trawiński, Mateusz
Żardecka-Nowak, Magdalena
Parus, Magdalena
Smolińska, Agnieszka
Lenik, Stanisław
Trawińska, Anna Maria
Malinowski Rubio, María Paula
Majcherkiewicz, Tatiana
Boruta, Mirosław
Burski, Jacek
Bukowska-Floreńska, Irena
Malicki, Krzysztof
Knapik, Wioletta
Kowalska, Magdalena
Kozołub, Ludwik
Michalewski, Tomasz
Misiejuk, Dorota
Rusek, Halina
Sebesta, Antonina
Kabzińska, Iwona
Czakon, Dorota
Dzięglewski, Mariusz
Hennel-Brzozowska, Agnieszka
Barska, Anna
Banaś, Monika
Porębski, Andrzej
Biernat, Marcin
Sorys, Stanisław
Redaktor:
Czakon, Dorota
Boruta, Mirosław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-732-0
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
tożsamość
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Pytanie zawarte w tytule książki, chociaż zawsze było ważnym pytaniem zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i zbiorowym, to w czasach nam współczesnych wydaje się mieć szczególne znaczenie. W odległych czasach, kiedy ludzkość żyła we względnie stałych, często izolowanych społeczeństwach jednorodnych kulturowo, odpowiedź na pytanie o to kim jestem i kim jest moja społeczność, była oczywista dla każdego kto wstępował w dorosłość. Obecne czasy wprowadzają zamęt w odpowiedzi na tak postawione pytania. Nie wystarczy już odkrycie tego kim jestem, ani kim jesteśmy, by posiadać odpowiedź na zawsze. W dzisiejszym wielokulturowym świecie, szybkiego masowego przemieszczania się ludzi, towarów czy idei, odkryć takich musimy dokonywać stale i wciąż doświadczać licznych dylematów z tym związanych. Obecnie zmianie uległo również podejście do klasycznie rozumianej tożsamości, powinniśmy ją wręcz kreować, a nie jedynie odkrywać. Wydaje się, że jedyną barierą dla tak pojętej kreacji jest nasza wyobraźnia. Dylematy mogą dotyczyć nie tylko subiektywnego poczucia tożsamości ale również relacji pomiędzy tożsamością jednostkową i społeczną. Problematyczna może być również tożsamość zbiorowa czy kulturowa. Przysparzać problemów może również tożsamość „negatywna”. Współczesny globalny, wielokulturowy świat naraża jednostki na dysonans w związku z oddziaływaniem na nie wielości, często sprzecznych, różnorodnych norm kulturowych, które doprowadzają do funkcjonowania w świecie wielokrotnych tożsamości, wartości, rodzajów więzi społecznych, a tym co może połączyć tożsamość ludzi różnych miejsc świata jest konsumpcjonizm, tożsamość konsumpcyjna i hedonistyczna. Tak można by w ogromnym skrócie odwołać się do pierwszych tekstów przygotowanego przez nas tomu. Postaraliśmy się zestawić każdy z rozdziałów jako inną płaszczyznę związaną z poczuciem tożsamości. Znalazły się w nich zagadnienia dotyczące wielokulturowości, globalizacji i przygodności (w części I), narodu, polityki i społeczeństwa (w części II), przeszłości, pamięci zbiorowej i kultury tradycyjnej (w części III) oraz pograniczy, migracji i problematyki mniejszości (w części IV).
URI
http://hdl.handle.net/11716/3395
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image