Rola samorządu we wspieraniu lokalnej i regionalnej przedsiębiorczości
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Campion, Magdalena
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-737-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
przedsiębiorczośćgospodarka regionalna
samorząd lokalny
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Przedsiębiorczość jest przede wszystkim postawą wobec życia. Aktywność obywateli w ich własnym środowisku jest
głównym filarem społeczeństwa obywatelskiego. Z kolei gospodarka lokalna, tworząc niezależne od systemu władzy
źródło wsparcia, przyczynia się do pobudzania aktywności lokalnej. Pobudzanie przedsiębiorczości i inicjatyw w
skali lokalnej ułatwia tworzenie systemu harmonijnego, w którym każdy członek społeczności ma możliwość odegrania
swojej roli, wzrasta bowiem poczucie uczestnictwa.
Niniejsza monografia została podzielona na cztery grupy tematyczne omówione w poszczególnych rozdziałach.
W rozdziale pierwszym punktem wyjścia i zarazem wprowadzeniem do problematyki są rozważania dotyczące pojęcia
przedsiębiorczości oraz czynników wpływających na proces przedsiębiorczy. Opierając się na literaturze zagranicznej
i krajowej, autorka dokonała przeglądu różnorodnych koncepcji przedsiębiorczości w ujęciu historycznym. Analiza
obejmująca różne szkoły badawcze oraz modele przedsiębiorczości wskazuje, że spośród wielu podejść szczególnie
obiecujące wydają się te, które mają charakter wielowymiarowy i uwzględniają czynnik czasu.
Przyjęto podział przedsiębiorczości na sektory: prywatny, publiczny i społeczny. Podstawowym problemem dla rozwoju
przedsiębiorczości regionalnej a zarazem rozwoju danego regionu jest wybór sektora przez potencjalnego
przedsiębiorcę gałęzi przemysłu (branży itp.) i kierunku rozwoju regionu.
Omówiona została także problematyka przedsiębiorczości społecznej oraz publicznej, inaczej zwanej administracyjną.
Podkreślono, że organizacje działające w sektorze publicznym stwarzają znacznie mniej korzystne warunki do działań
przedsiębiorczych aniżeli organizacje w sektorze prywatnym. Podobnie warunki działania przedsiębiorcy społecznego i
przedsiębiorcy działającego w organizacjach gospodarczych znacznie się różnią. Różnice te nie wynikają tylko z
odmiennych misji i celów, kryteriów pomiaru, lecz także z innej pozycji dyrektora danej organizacji, stopnia
ograniczenia jego swobody czy działania przez ciała kolegialne w niej funkcjonujące.
W rozdziale drugim omówione zostały czynniki rozwoju regionalnego i miejsce samorządu terytorialnego w tworzeniu
środowiska przedsiębiorczości. Rozwój regionalny jest procesem wielowymiarowym i następuje w wyniku połączenia
różnych czynników lokalnych, do których należą nie tylko elementy tradycyjnie uznawane za gospodarcze, lecz również
te, którym dotychczas takiego znaczenia nie przypisywano. Ważna jest także tradycja uprawiania danej dziedziny
wytwórczości, tradycja samodzielnej działalności ekonomicznej, znajomość podstawowych zasad rynku, tradycja
kooperacji, istnienie instytucji tworzących infrastrukturę przedsiębiorczości (banki, izby przemysłowe, cechy
itp.), zaufanie pozwalające na natychmiastowe zawieranie umów, zaciągnięcie pożyczek oraz innych zobowiązań.
Istotna jest ponadto rola władz lokalnych rozumiejących i czynnie wspierających rozwój przedsiębiorczości.
Przedsiębiorczość i konkurencyjność są kluczowymi determinantami rozwoju lokalnego i regionalnego. Jeśli
przedsiębiorczość regionu uznajemy za warunek konieczny rozwoju regionalnego, to konkurencyjność regionu staje się
warunkiem wystarczającym. Przedsiębiorczość i konkurencyjność należy traktować integralnie jako współdeterminanty
rozwoju regionalnego, z podkreśleniem, że konkurencyjność regionu umożliwia jego wejście na ścieżkę trwałego
rozwoju.
Jedną z koncepcji przedsiębiorczości jest zakładanie i prowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw. Problematykę
tę omówiono w rozdziale trzecim. Autorka skupiła się w nim na stosowanej w Polsce i Unii Europejskiej
charakterystyce ilościowej oraz jakościowej małych i średnich przedsiębiorstw. W oparciu o przeprowadzone badanie
własne w małopolskich przedsiębiorstwach określiła także czynniki sukcesu przedsiębiorczości tych przedsiębiorstw.
W publikacji podkreślono, że instrumenty wspierania małych i średnich przedsiębiorstw powinny obejmować: inwestycje
infrastrukturalne podnoszące atrakcyjność regionu i gminy, wsparcie działalności funkcjonujących na terenie
województwa czy gminy instytucji wspierania biznesu (agencja rozwoju, inkubator przedsiębiorczości itd.), w tym
szczególnie tworzenie lub wspieranie funduszy poręczeniowo-kredytowych, instrumenty informacyjno-promocyjne
(zachęcające do lokowania inwestycji na terenie gminy).
W ostatnim rozdziale omówione zostały różne aspekty wspierania rozwoju przedsiębiorczości przez samorząd wojewódzki
i samorząd lokalny (gminny). Efektywność tego rozwoju jest zdeterminowana cechami środowiska przedsiębiorczego oraz
jakością współpracy wielu partnerów pozostających we wzajemnych relacjach. Każdy z podmiotów jest ograniczony przez
struktury, w których działa, co często ma duży wpływ na swobodę podejmowania decyzji, niemniej jednak poszczególne
podmioty mają zazwyczaj pewną swobodę manewru, pozwalającą na współpracę z innymi. Z racji swego umiejscowienia
podmioty gospodarcze mogą współpracować z jednostkami samorządu terytorialnego, nawiązując liczne i wielostronne
relacje, wynikające w znacznej mierze z uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych. Przedstawiono również działalność
samorządu lokalnego w zakresie rozwoju przedsiębiorczości lokalnej, czyli politykę gminy, instrumenty finansowe,
inwestycje, gospodarowanie mieniem, działalność gospodarczą, rynek pracy, promocję, strategię rozwoju oraz
tworzenie klimatu organizacyjnego wspierającego przedsiębiorczość.
Zjawisko rozwoju przedsiębiorczości ma charakter lokalny i regionalny. Demokratyzacja życia społecznego
zapoczątkowana wraz z procesem transformacji systemowej wpłynęła na przeobrażenie struktur na poziomie lokalnym i
regionalnym. Decentralizacja administracji publicznej i reaktywowanie samorządu terytorialnego otworzyły możliwości
uruchomienia gospodarki rynkowej, pobudzenia społecznej aktywności i przedsiębiorczości, a tym samym aktywizacji
kapitału społecznego, który stanowi o sile i rozwoju lokalnych wspólnot. Obywatelska aktywność stała się elementem
„innowacyjnej socjalizacji”, czyli kształtowania afirmatywnych postaw wobec zmian systemowych. Szeroko zakrojone
międzynarodowe studia nad związkiem pomiędzy rozwojem gospodarczym a zakresem współdziałania zbiorowego
przeprowadził F. Fukuyama. Stwierdził, że im wyższa jest gotowość do uczestnictwa w różnych formach współdziałania
zbiorowego, tym wyższy jest poziom rozwoju gospodarczego. Badania polskich gmin potwierdziły tezę o relatywnie
wysokim wpływie edukacji i mobilizacji społecznej na przedsiębiorczość gminy.