• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Literatura adresowana : terapeutyczne wykorzystanie tekstów dla dzieci

Thumbnail
View/Open
0052_20150428_lt_literatura_adresowana_terapeutyczne_wykorzystanie_tekstow_dla_dzieci_k_lupinska.pdf (18.87Mb)
Author:
Łupińska, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Książek-Szczepanikowa, Aniela
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
children literature
children literature
bibliotherapy
Date: 2012
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof zw. dr hab. Anieli Książek-Szczepanikowej
Abstract
Charakterystyka pracy w języku polskim: W rozprawie podjęto problematykę terapeutycznych oddziaływań za pomocą tekstu literackiego. Terapeutyczne znaczenie książki, wprawdzie znane jest od wieków, jednak w dobie multimedialności, charakteryzującej się osamotnieniem dziecka „przed ekranem" literatura pełni szczególną rolę. W rozprawie centralną kategorią badawczą uczyniono literaturę piękną. Przy wyborze tekstów literackich, brano pod uwagę wiek dziecka -od przedszkola do piątej klasy szkoły podstawowej. Dzięki obcowaniu z tekstem literackim kilkulatek poznaje otaczającą rzeczywistość, rozwija wyobraźnię. Literatura staje się środkiem dotarcia do swoistości dziecięcego świata, usprawniającym komunikację dorosły-dziecko. Bibiioterapia, wykorzystująca wybrany tekst literacki do działań terapeutycznych, tworzy sytuację właściwą do analizowania negatywnych przeżyć, nabywania umiejętności radzenia sobie z traumatycznymi doznaniami, jak i z niepowodzeniami dnia codziennego.
 
The title of the dissertation refers to the problem of literature wich has been given a specific adressee 'literature of a child room' or texts for younger children and its therapeutic application. Even though the therapeutic meaning of books has been known for ages, in the era of multimedia which is characterised with the isolation of a child 'in front of a computer', literature plays an important part in everybody's life. That is whay, the main research category in this dissertation is belles-lettres. Owing to the presence of a literature text, a child gets to know the reality, develops his or her imagination. Literature becomes a labour-saving device in the comunication between a child and an adult. It is also one of the ways of getting into the specific world of the child. It is made possible thanks to bibliotherapy wich causes a situation appropriate to analyse negative feelings, to acquire skills to manage traumatic experiences and everyday life failures as well. When choosing texts for the research, the age of a child was taken into consideration-from kindergarten to the fifth grade of a primary school.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/378
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image