Show simple item record

dc.contributor.advisorKsiążek-Szczepanikowa, Aniela
dc.contributor.authorŁupińska, Katarzyna
dc.date.accessioned2015-10-14T11:18:57Z
dc.date.available2015-10-14T11:18:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/378
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof zw. dr hab. Anieli Książek-Szczepanikowejpl_PL
dc.description.abstractCharakterystyka pracy w języku polskim: W rozprawie podjęto problematykę terapeutycznych oddziaływań za pomocą tekstu literackiego. Terapeutyczne znaczenie książki, wprawdzie znane jest od wieków, jednak w dobie multimedialności, charakteryzującej się osamotnieniem dziecka „przed ekranem" literatura pełni szczególną rolę. W rozprawie centralną kategorią badawczą uczyniono literaturę piękną. Przy wyborze tekstów literackich, brano pod uwagę wiek dziecka -od przedszkola do piątej klasy szkoły podstawowej. Dzięki obcowaniu z tekstem literackim kilkulatek poznaje otaczającą rzeczywistość, rozwija wyobraźnię. Literatura staje się środkiem dotarcia do swoistości dziecięcego świata, usprawniającym komunikację dorosły-dziecko. Bibiioterapia, wykorzystująca wybrany tekst literacki do działań terapeutycznych, tworzy sytuację właściwą do analizowania negatywnych przeżyć, nabywania umiejętności radzenia sobie z traumatycznymi doznaniami, jak i z niepowodzeniami dnia codziennego.
dc.description.abstractThe title of the dissertation refers to the problem of literature wich has been given a specific adressee 'literature of a child room' or texts for younger children and its therapeutic application. Even though the therapeutic meaning of books has been known for ages, in the era of multimedia which is characterised with the isolation of a child 'in front of a computer', literature plays an important part in everybody's life. That is whay, the main research category in this dissertation is belles-lettres. Owing to the presence of a literature text, a child gets to know the reality, develops his or her imagination. Literature becomes a labour-saving device in the comunication between a child and an adult. It is also one of the ways of getting into the specific world of the child. It is made possible thanks to bibliotherapy wich causes a situation appropriate to analyse negative feelings, to acquire skills to manage traumatic experiences and everyday life failures as well. When choosing texts for the research, the age of a child was taken into consideration-from kindergarten to the fifth grade of a primary school.
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectchildren literature
dc.subjectchildren literature
dc.subjectbibliotherapy
dc.titleLiteratura adresowana : terapeutyczne wykorzystanie tekstów dla dziecipl_PL
dc.title.alternativeAddressed literature : therapeutic use of literary texts for children
dc.typeThesispl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record