• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialog z tradycją w poezji nie tylko dla dzieci

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 668 (2.112MB)
Autor:
Ostasz, Maria
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-825-9
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Studium jest próbą nakreślenia perspektyw intertekstualnej interpretacji wybranych tekstów, adresowanych nie tylko do młodego pokolenia, oraz próbą odkrycia sposobów, w jaki nawiązują one dialog z tradycją, głównie literacką. Interpretacje w aspekcie takiego dialogu dotyczą tu głównie bajkowych tekstów, które mogą być lekturą wielopokoleniową – dziadków lub rodziców z dzieckiem. W wielu utworach autorzy stosowali bajkowe strategie intertekstualne, kreując międzypokoleniowość ich adresata. Występują w nich nawiązania zarówno do bajki magicznej: jej formuły początku i sytuacji wstępnej, jak i do bajki zwierzęcej, alegorycznej czy narracyjnej. W prowadzonych analizach odniesień intertekstualnych najistotniejsze będą rozpoznania: jakie znaczenia zyskują elementy przeniesione do nowej struktury, jakie miejsca w niej zajmują oraz jaką funkcję pełni ich włączenie w nową całość. Celem studium jest zatem wskazanie wielorakich odniesień i powiązań intertekstualnych w poezji dla dzieci, które ujawniają się przez konstrukcję świata przedstawionego, przemodelowanie motywów znanych z tradycji, jak również przez specyficzną konstrukcję podmiotu lirycznego, warstwy brzmieniowej lub znaczeniowej tekstu. Dialog z tradycją omówiony zostanie na podstawie analizy porównawczej wierszy dawnych i współczesnych, wybranych z kilkudziesięciu tomików oraz antologii. Analiza prowadzona będzie metodą odkrywania znaczeń wpisanych w znak językowy – metodą odkrywania znaków kulturowych, słów-kluczy i tworzonych pól semantycznych, metodą ujawniania reguł budowy, zasad spójności i organizacji semantycznej elementów zapożyczonych w nowym kontekście. Takie podstawowe sposoby zostaną zastosowane do badań struktur (powierzchniowej i głębokiej), poszukiwania ich funkcji oraz odkrywania nowych znaczeń w wybranych wierszach dziecięcych, których nadrzędnym elementem dialogu jest zabawowość i edukacyjność. Niektóre intertekstualne interpretacje zmierzać zatem będą w stronę pajdialnych znaczeń kontekstualnych.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4610
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image