Proza Stefana Chwina między autobiografią a fikcją
Autor:
Głogowska-Gryziecka, Barbara
Promotor:
Faron, Bolesław
Język: pl
Słowa kluczowe:
autobiografiaautobiografizm
autokreacja
dziennik
fikcja literacka
przestrzeń autobiograficzna
świadectwo
wyznanie
wyzwanie
gra z czytelnikiem
ironia
autocytaty
intertekstualizm
twórczość erudycyjna
kronika
autobiography
autobiographic writing
autocreation
diary
literary fiction
autobiographic space
testimony
confession
challenge
play with the reader
irony
auto-quotes
intertextualism
erudite writing
chronicle
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Filologiczny. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Bolesława FaronaStreszczenie
Praca ukazuje prozę Stefana Chwina w aspekcie jej związków z tradycją autobiograficzną oraz diarystyczną, podkreśla się w niej hybrydowy i niejednorodny charakter utworów prozatorskich gdańskiego pisarza, wskazuje na relacje autobiografizmu do fikcjonalności. W sześciu rozdziałach podjęto następujące zagadnienia: przestrzeń autobiograficzna, autokreacja, postawy artysty (świadectwo, wyznanie, wyzwanie), dziennik jako kronika lub fresk z życia epoki, twórczość erudycyjna, relacja nadawca - odbiorca. Podstawę teoretyczną rozprawy określają rozważania (głównie) Philippe'a Lejeun'a i Małgorzaty Czermińskiej, a także (pobocznie) Michała Głowińskiego i Reginy Lubas-Bartoszyńskiej. The dissertation shows the prose of Stefan Chwin highlighting its relations with autobiographic and diary traditions. It stresses hybrid and non-homogenous character of this Gdańsk-born prose writer. It also points out the relations between autobiographic and ficticious writing. In six chapters the following issues have been raised: autobiographic space, autocreation, attitudes of the artist (testimony, confession, challange), diary as a chronicle or fresco depicting life of the epoch, erudite writing, the relations between sender and the recipient. The theoretical basis of the thesis are mainly the considerations of Philippe Lejeun, Małgorzata Czermińska, and additionally Michał Głowiński, and Regina Lubas-Bartoszyńska.