Wyświetlanie pozycji 1021-1040 z 1434

    • Spotkania a środowisko : rola teorii spotkania w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze 

      Chymuk, Maria (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1993)
      Ostatnie badania pedagogiczne, między innymi J. Rutkowiak, wykazały, że w pracy edukacyjnej konieczny jest zwrot ku myśleniu filozoficznemu. Stały się one dla mnie inspiracją podjętych badań. Były bardzo interesujące, ...
    • Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej 

      Czaja-Chudyba, Iwona (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2005)
      Praca niniejsza poświęcona jest dzieciom ze starszych grup przedszkolnych i uczęszczającym do klas I-III. Biorąc pod uwagę szczególnie dzieci sześcioletnie, podkreślić należy, że ich pierwsze doświadczenia edukacyjne powinny ...
    • Integracja edukacyjna : oczekiwania i rzeczywistość 

      Gajdzica, Zenon; Gregušová, Hedviga; Gajdošíková, Adriana; Ramik-Mażewska, Irena; Skałbania, Barbara; Ficek, Roman; Oleńska-Pawlak, Teresa; Bombińska-Domżał, Anna; Czaja-Chudyba, Iwona; Bobeł, Bożena; Wyczesany, Janina; Klaczak, Marzena; Zielińska, Jolanta; Buczek, Agnieszka; Orzeł-Żukowska, Agata (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2010)
      Rozpropagowana przez Aleksandra Hulka idea integracji szkolnej zakłada pełne i jak najwcześniejsze uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu społecznym przy zachowaniu maksymalnej niezależności osobistej. Istotą ...
    • Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych? 

      Pawlak, Bożena (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2003)
      Całość pracy jest efektem moich osobistych doświadczeń nauczycielskich, studiów teoretycznych oraz własnych badań empirycznych. Bardzo zależało mi na tym, by problematykę współpracy nauczycieli i rodziców ukazać w trzech ...
    • Kompetencje społeczne gimnazjalistów i ich wychowawcze implikacje 

      Zawisza-Masłyk, Ewa (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011)
      Książka ta składa się z trzech podstawowych części - teoretycznej, zawierającej dwa rozdziały, metodologicznej oraz empirycznej, opracowanej na podstawie własnych badań. Część teoretyczna jest obszerna ze względu na ...
    • Szkice o wielokulturowości w kręgu edukacji elementarnej 

      Żmijewska, Ewa (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011)
      Współczesny świat - poza wieloma innymi zmianami - przyniósł w obszarze pedagogiki baczniejszą refleksję nad zagadnieniem wielokulturowości społeczeństw oraz teoretycznych i praktycznych implikacji tego faktu. Demokratyzacja ...
    • W poszukiwaniu drogi : szanse i problemy edukacji w Polsce 

      Szymański, Mirosław J. (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2008)
      W prezentowanej pracy zamieszczam moje teksty pisane „na gorąco” w reakcji na różne sytuacje i wydarzenia w polskiej oświacie. Powstawały w ciągu ostatnich lat. Były treścią referatów na różnorodnych konferencjach, ...
    • Abstrakta w rozwoju języka dzieci i młodzieży 

      Gąsiorek, Krystyna (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1991)
      W ciągu ośmiu lat nauki w szkole podstawowej uczniowie poznają wiele pojęć i terminów. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, jak one trwają w języku uczniów, ile z nich się rozprasza i ginie, a ile jest w pełni ...
    • Kształtowanie pojęć społeczno-moralnych uczniów klas młodszych 

      Duraj-Nowakowa, Krystyna (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1991)
      Zdając sobie sprawę z tego, że kształtowanie pojęć społeczno-moralnych ma wpływ n a całą postawę społeczno- -moralną, wszystkie jej komponenty, w toku własnych badań empirycznych wykorzystano narzędzia zawierające ...
    • Kształcenie nauczycieli w Polsce Ludowej (1945-1975) : opracowanie zbiorowe 

      Ruta, Zygmunt; Kliś, Andrzej; Marmon, Wacław; Majorek, Czesław; Krukowski, Jan; Jarowiecki, Jerzy (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1983)
    • Analiza czynników patogennych okresu rozwojowego determinujących poziom adaptacji u studentów w oparciu o model probabilistyczny 

      Grochmal-Bach, Bożena (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1982)
      The study presented dealt with the adaptation of students to their new environment and situation and was reduced to biopsychosocial conditionings of this process and the symptomatology of its disturbances. Having ...
    • Nauczyciele szkół parafialnych Krakowa w XVI wieku 

      Krukowski, Jan (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2007)
    • Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych 

      Korzon, Aniela (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1996)
      The study presented shows changes which took place in the field of deaf children education during the second part of the twentieth century. For the most part these changes can be referred to as a different treatment ...
    • Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela 

      Czaja-Chudyba, Iwona (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006)
      Książka ta poświęcona jest przypomnieniu, a zarazem reinterpretacji istotnej, acz zapomnianej problematyki zabawy. Starano się wskazać na uniwersalne i rozwojowe walory tego sposobu przebywania w sytuacjach edukacyjnych. Wobec ...
    • Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej 

      Pilecka, Władysława; Łakomy, Dorota; Trojańska, Małgorzata; Parys, Katarzyna; Olszewski, Sławomir; Majewicz, Piotr; Gruntkowski, Zygmunt; Konarska, Monika; Kościółek, Maria; Pilecki, Jan; Wolska, Danuta; Wolski, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1995)
    • Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 

      Oleńska-Pawlak, Teresa; Wyczesany, Janina; Majewicz, Piotr; Wójcik, Anna; Klaczak, Marzena; Prożych, Anna; Sitarczyk, Maja (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006)
      Rewalidacja indywidualna stanowi niezwykle istotny element współczesnej praktyki psychopedagogicznej w zakresie pomocy dziecku o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jej wyjątkowa rola wiąże się przede wszystkim z tym, ...
    • Pokolenie zmiany : studium porównawcze wartości i perspektyw życiowych młodzieży włoskiej i polskiej 

      Ryk, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2004)
      Nieraz zadajemy sobie pytanie: jakim przekształceniom ulegać będzie życie społeczne w obecnym stuleciu? Pytanie o kształt XXI wieku jawi się jako szczególnie aktualne w świecie pełnym sprzeczności. Jak zauważa M.J. ...
    • Gestykulacja i mowa : o niewerbalnym komunikowaniu się dzieci w wieku przedszkolnym 

      Grochowalska, Magdalena (Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)
      Problem złożoności procesu porozumiewania się zajmuje badaczy wielu dyscyplin naukowych, między innymi: językoznawstwa, teorii komunikacji, antropologii, psychologii, pedagogiki, psycholingwisty- ki i socjolingwistyki. ...
    • Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych 

      Rakowska, Alicja (Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1992)
      Współczesne tendencje kształcenia i wychowania niesłyszących idą w kierunku systemu integracyjnego, który ma włączyć dzieci głuche do zwykłych szkół i placówek oświatowych, celem umożliwienia nauki w gronie słyszących ...
    • Uczestnictwo studentów w kulturze w procesie przygotowania do zawodu nauczycielskiego 

      Urbanek, Jolanta (1995)
      Celem badań była analiza teoretycznych i praktycznych aspektów uczestnictwa studentów w kulturze, w szczególności określenie poziomu i warunków udziału młodzieży akademickiej w różnych formach aktywności kulturalnej, ...