Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 56
Regards comparés. Obrazy trzeciego okresu kolonialnej Jawy
(2020)
Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie kronik filmów domowych na Jawie w ujęciu
Pétera Forgácsa zrealizowanych w trzecim okresie kolonialnym, wchodzących w skład
instalacji filmowej zatytułowanej Looming Fire. ...
Wyboje na „drodze do Europy”. Nowa odsłona kina drogi i ponowne mapowanie narodu w Europie Środkowej po 2004 roku
(2020)
Niniejszy tekst poświęcony jest analizie rozwoju środkowoeuropejskiego kina drogi po roku
2004, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii polskiej i czeskiej. Omawiane przez
nas filmy to produkcje polskie Francuski ...
Życie na krawędzi. Miejsca i pejzaże traumy w prowincjonalnych obrazach Jeana-Marca Vallée
(2020)
Miasteczko Wind Gap na Południu Stanów Zjednoczonych, teksańskie Dallas, kalifornijskie
Monterey czy przedmieścia Montrealu to w filmach i serialach Jeana-Marca Vallée lokalizacje
geograficznie konkretne i obarczone ...
Przestrzenie dialogu. Antynomie językowego dyskursu filmowego
(2020)
W artykule omawiam cechy językowego dyskursu filmowego. Pokazuję artystyczną wagę i semantyczne
znaczenie warstwy werbalnej w dziele kinematograficznym. Omawiając specyfikę
języka w filmie, wykorzystuję głównie założenia ...
Kalman Segal. Nad (za) wymyśloną rzeką
(2020)
Segal opuścił na zawsze miasto swego dzieciństwa Sanok w 1946 roku. Nigdy nie zerwał jednak
więzi emocjonalno-duchowych z „miasteczkiem” nad Sanem, jak je nazywa. Stąd większość
jego utworów poświęcona jest podkarpackiemu ...
Bezdroża i ruiny. Flandria Bruno Dumonta
(2020)
Artykuł dotyczy obrazu Flandrii zawartego w filmach Bruno Dumonta. Pochodzący z Bailleul
francuski reżyser nie komentuje aktualnej sytuacji regionu ani nie odwołuje się wprost do
jego historii, na różne sposoby wykorzystuje ...
Wybrane aspekty przestrzeni w fotografii amatorskiej
(2020)
Artykuł dotyczy wybranych aspektów przestrzeni zobrazowanej na fotografii amatorskiej.
Autor proponuje podział na przestrzeń prywatną, publiczną i wyobrażoną. W pierwszej
części skupiono się na analizie fotoamatorstwa, ...
Relacja między dyskursem popularnonaukowym w serwisie YouTube a wizerunkiem vlogera na przykładzie prowadzących kanały Historia Bez Cenzury oraz Irytujący Historyk
(2020)
Celem niniejszego tekstu jest określenie, jaki wizerunek może być komunikowany
przez historyka w jego filmach, zamieszczonych na kanale w serwisie
YouTube. Ponadto podejmie się próbę odpowiedzi na pytanie, czy cechy ...