Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorSkowronek, Bogusław
dc.contributor.authorStoch, Magdalena
dc.date.accessioned2015-12-30T10:20:54Z
dc.date.available2015-12-30T10:20:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/709
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Filologiczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. UP dra hab. Bogusława Skowronka.pl_PL
dc.description.abstractRozprawa reprezentuje nurt pedagogiki krytycznej (krytycznych badań społecznych). To próba teoretyczno-koncepcyjnego uzasadnienia potrzeby zastosowania kategorii genderowych w lekturze wybranych elementów kanonu szkolnego oraz krytyczna analiza dyskursu genderowego, ujawniającego się - w różnych formach - na lekcjach języka polskiego w szkole średniej. W pracy wyróżnić można trzy części. Pierwsza (rozdziały I, II i III) jest częścią teoretyczną, obejmującą wiedzę z zakresu pedagogiki, socjologii, filozofii, krytycznej analizy dyskursu, gender studies i społecznej teorii queer. To opis funkcjonowania szkoły w kilku wymiarach. Część druga (r. IV) to relacja z przeprowadzonych badań kwestionariuszowych, dotyczących dyskursywnych uwarunkowań procesów interpretacji tekstu literackiego w szkole średniej, zorientowanych na gender. Część trzecia, czyli rozdziały V i VI, obejmuje związane z badaniami literackimi zagadnienie genderowej interpretacji lektur szkolnych.
dc.description.abstractThis doctoral thesis represents critical social theory, which is a branch of critical pedagogy. It is an attempt at making a theoretical and conceptual account of gender criticism at school. It is also an analysis of critical gender discorurse at Polish lessons in secondary school. This doctoral thesis is divided into three parts. The first part (chapters I, II, III) is theoretical and it refers to pedagogy, socjology, philosophy, critical discourse analysis, gender studies and queer theory. It is a description of school as a place of various kinds of interactions: discoursive, communicative, cognitive, instututional and spectatular. The second part (chapter IV) is a summary of questionnaire researches concerning discoursive determminant of literary text interpretation (with or whithout reference to gender and sexuality). The third part (chapters IV, V) talks about gender literary criticism at school.
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectdyskurs
dc.subjectpłeć społeczno-kulturowa
dc.subjectinność
dc.subjectseksualność
dc.subjectstudia genderowe
dc.subjectedukacja
dc.subjecteprodukcja tożsamości i społecznej dominacji
dc.subjectkrytyczna analiza dyskursu
dc.subjectkrytyka feministyczna
dc.subjectszkoła
dc.subjectinterpretacja
dc.subjectlektura
dc.subjectpedagogika krytyczna
dc.subjectkrytyczne badania społeczne
dc.subjecthabitus
dc.subjectwiedza-władza
dc.subjectciało
dc.subjectideologia
dc.subjectrola społeczna
dc.subjectdiscourse
dc.subjectgender
dc.subjectqueer
dc.subjectsexuality
dc.subjectgender studies
dc.subjecteducation
dc.subjectidentity and social dominance reproducion
dc.subjectcritical discourse analysis
dc.subjectfeminist literary criticism
dc.subjectschool
dc.subjectinterpretation
dc.subjectreading
dc.subjectcritical pedagogy
dc.subjectcritical social theory
dc.subjectknowledge-power relations
dc.subjectbody
dc.subjectideology
dc.subjectsocial role
dc.titleDyskurs genderowy na lekcjach języka polskiego w szkole średniej : próba krytycznej analizypl_PL
dc.title.alternativeGender discourse at Polish lessons in secondary school : attempt at critical analysis
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord