Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 165. Prace Pedagogiczne 15. Ze studiów nad językiem dziecka i literaturą dziecięcą
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kawka, Maciej
Redaktor:
Kawka, Maciej
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISBN: 83-85898-31-X
ISSN: 0239-2356
Język: pl
Data: 1994
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Prezentowany tom zawiera prace, których autorami są głównie pracownicy naukowi utworzonego w listopadzie 1991 roku decyzją Rektora i Senatu Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Zakładu Początkowego Nauczania Języka Polskiego. Założeniem ogólnym i dominującym przeświadczeniem towarzyszącym podejmowanym w nowo utworzonym Zakładzie prac badawczych było przekonanie o konieczności nie tylko kontynuowania, ale także rozwijania tradycyjnych w krakowskiej WSP badań nad językiem dziecka i literaturą dla dzieci.
W niniejszym tomie zamieszczone zostały prace tematycznie związane z językiem dziecka, kształceniem sprawności językowej oraz niektórymi aspektami tekstów literatury dziecięcej. Mimo iż tematyka artykułów dotyczy pewnego specjalnego kręgu zagadnień ograniczonych przede wszystkim wiekiem dziecka - od 3 do 10 lat, a więc okresu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, to zakres problematyki zawartej w zbiorze jest dość szeroki, a tematyka zróżnicowana. Obok prac typowo językoznawczych dotyczących zastosowania metodologii badań lingwistycznych w pedagogice lub słowotwórstwa (deminutywa w języku uczniowskim) są tu artykuły z pogranicza językoznawstwa i logopedii, poprawności językowej (prace o anakolutach i poprawności w zakresie struktury tematyczno-rematycznej wypracowań uczniów klasy trzeciej), a także z zakresu teorii tekstu i aksjologii, literatury dla dzieci i metodyki początkowego nauczania języka polskiego (swobodne teksty w nauczaniu języka polskiego).
Autorzy prezentowanych w tym tomie artykułów mają nadzieję, że okażą się one interesujące zarówno dla osób zajmujących się problematyką rozwoju języka dziecka o orientacji lingwistycznej, jak i dla odpowiednio przygotowanych psychologów, a także dla tych czytelników, którzy chcieliby tematykę prac wykorzystać praktycznie podczas lekcji języka polskiego w klasach początkowych.