Przeglądaj Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 82
-
Młodzieńcze lata Henryka Rowida
(2012)Henryk Rowid (until 1909 Naftali Kanarek) was born in Rzeszów to a Jewish family. After he learned his teaching profession in Rzeszów, he started working at the Baron de Hirsch Foundation Jewish schools in Rawa Ruska, ... -
Związkowe doskonalenie nauczycieli wobec polityki oświatowej władz państwowych w Polsce Ludowej
(2012)The article discusses teacher training carried out by the Polish Teachers Union in 1944– 1989. The author analyzes the evolution of the training in the context of government education policy. The article sheds light on ... -
Działalność Związku Nauczycielstwa Polskiego w zakresie propagowania spółdzielczości w Polsce międzywojennej w latach 1930–1939
(2012)In the 1930s, the Polish Teachers Union started to actively promote the benefits of setting up cooperatives. More specifically, the organization promoted student cooperatives as a way of educating the youth and teacher ... -
Działalność Związku Nauczycieli Abstynentów w latach 1924–1939
(2012)1 November 1924 was a significant date in the history of the Polish anti-alcohol movement. Then, the Teetotal Teachers Association joined the Teetotal Priests Association in the fight against alcoholism. Ludwik Posadzy, ... -
Działalność Związku Nauczycielstwa Polskiego na Warmii i Mazurach w okresie Polski Ludowej
(2012)The Polish Teachers Union started operating in Warmia-Masuria in 1945. The article discusses the establishment of the union as well as the development of its organizational structure. In addition, the article examines ... -
Dla nauczyciela i ucznia – programy uroczystości szkolnych i sztuki teatralne w repertuarze wydawniczym „Naszej Księgarni” Spółki Akcyjnej Związku Nauczycielstwa Polskiego w latach 1921–1939
(2012)“Nasza Księgarnia” prepared scenarios for celebrations of various historical anniversaries, national holidays and other days significant for the school and the students. This article discusses the authors of such programs, ... -
Wykorzystanie potencjału młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na przykładzie działań Zespołu Szkół im. Ludzi Morza w Mścicach – Gimnazjum Samorządowego (1999–2010)
(2012)The article discusses a small rural middle school, which – owing to extraordinary efforts of teachers, students and their parents – achieved outstanding successes. -
Oddziaływania wychowawczo-dydaktyczne a miłość pedagogiczna
(2013)The essence of educational-didactical interactions is correlated with personality education. Personality education affirms what beautiful and precious in human being: dignity of a person, love, freedom, truth and ... -
"Miłość dusz ludzkich" podstawą działalności nauczycielskiej w "szkole twórczej"
(2013)The aim of this article is to present a personal model of a teacher created by Henryk Rowid - the representative of “the creative school” on the turn of the 19th century. There is some general image of an ideal tutor in ... -
Współczesna szkoła twórcza w świetle obowiązujących norm prawnych
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)This article gives us a new look on system of operative law regulation which create education reality in Poland. We try to show process of using creative, ground-breaking, inventive, experimental methods of teaching ... -
O hermeneutyce i edukacji w czasach popkultury
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)The article refers to the concept of hermeneutics with some elements of Dilthey’s approach, and the hermeneutics of Gadamer. The above assumptions are treated as primary aims in the broadly understood didactics of cultural ... -
Nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – portret własny
(2013)Early education is a special period in education of each individual. It supplies the beginning of knowledge personally, also in this period the attitudes to learning, to school and to a teacher are formed. J. Delors ... -
Jak być twórczym nauczycielem w odtwórczym świecie szkoły i edukacji
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013)The question of a creative school and teacher has long fascinated academics and teachers – the practitioners. Both pedagogical literature and press articles provide lots of reflection of either a theoretical or a ... -
Czy biurokracja oświatowa może wspierać kreatywną alternatywę dla tradycyjnej szkoły?
(2013)Public, state-funded schools are by definition large bureaucracies. The consequence is that individual schools in the system tend to be rather uniform – in curriculum, pedagogy, evaluation, administration and so on. A ... -
Realizowanie idei podmiotowości podmiotowości w twórczych działaniach nauczyciela – od założeń teoretycznych do praktyki pedagogicznej
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013)The article presents the issue of subjectivity as seen through the prism of the educational process. The teacher is the person who should assist the student in its activities so as to become an autonomous, fully ... -
Kreatívne písanie a jeho význam pri vyučovaní cudzieho jazyka
(2013)Writing (as one of the four language skills – listening, speaking, reading and writing) has always been a part of school curriculum for a certain foreign language. The skills, however, do not stand on their own during ... -
Vysokoškolský učiteľ – vzdelávateľ v pregraduálnej príprave učiteľov
(2013)A university teacher, as well as a teacher at any other school, introduces new facts to his students and helps them extend their knowledge. The teacher develops competencies that are required for the student’s future ... -
Etyczny wymiar osobowości a moralne zachowania nauczyciela – wychowawcy
(2013)It is worth noticing that the education is undeniably linked with moral values, also with the concept of good and following the “right way”. A teacher who works with the discernment of truth, who understands the meaning ... -
Kompetencje terapeutyczne współczesnego nauczyciela
(2013)Conversation, sometimes called a therapeutic conversation, is the key to solve pupils’ problems. It should be characterized by careful listening, skillful questions’ asking, patience and sympathy. A conversation relieving ... -
Kierunki i perspektywy zmian w kształceniu pedagogów
(2013)The subject of consideration is the analysis of so far attempts at creating a modern life-long education system for the needs and challenges of the 21st century. They are only a part of necessary constructive discussion. ...