Wyświetlanie pozycji 1-20 z 84

    • Związkowe doskonalenie nauczycieli wobec polityki oświatowej władz państwowych w Polsce Ludowej 

      Kahl, Edyta (2012)
      The article discusses teacher training carried out by the Polish Teachers Union in 1944– 1989. The author analyzes the evolution of the training in the context of government education policy. The article sheds light on ...
    • Działalność Związku Nauczycielstwa Polskiego w zakresie propagowania spółdzielczości w Polsce międzywojennej w latach 1930–1939 

      Magiera, Elżbieta (2012)
      In the 1930s, the Polish Teachers Union started to actively promote the benefits of setting up cooperatives. More specifically, the organization promoted student cooperatives as a way of educating the youth and teacher ...
    • Działalność Związku Nauczycielstwa Polskiego na Warmii i Mazurach w okresie Polski Ludowej 

      Radziszewska, Maria; Suchowiecka, Anita (2012)
      The Polish Teachers Union started operating in Warmia-Masuria in 1945. The article discusses the establishment of the union as well as the development of its organizational structure. In addition, the article examines ...
    • Działalność Związku Nauczycieli Abstynentów w latach 1924–1939 

      Krasińska, Izabela (2012)
      1 November 1924 was a significant date in the history of the Polish anti-alcohol movement. Then, the Teetotal Teachers Association joined the Teetotal Priests Association in the fight against alcoholism. Ludwik Posadzy, ...
    • Dla nauczyciela i ucznia – programy uroczystości szkolnych i sztuki teatralne w repertuarze wydawniczym „Naszej Księgarni” Spółki Akcyjnej Związku Nauczycielstwa Polskiego w latach 1921–1939 

      Olczak-Kardas, Monika (2012)
      “Nasza Księgarnia” prepared scenarios for celebrations of various historical anniversaries, national holidays and other days significant for the school and the students. This article discusses the authors of such programs, ...
    • Wykorzystanie potencjału młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na przykładzie działań Zespołu Szkół im. Ludzi Morza w Mścicach – Gimnazjum Samorządowego (1999–2010) 

      Skonieczny, Tomasz (2012)
      The article discusses a small rural middle school, which – owing to extraordinary efforts of teachers, students and their parents – achieved outstanding successes.
    • W kręgu dawnych i współczesnych teorii wychowania : uczeń - szkoła - nauczyciel 

      Dormus, Katarzyna; Meissner, Andrzej; Sztobryn, Sławomir; Szmyd, Kazimierz; Zajaczkiwska, Nadia; Buczek, Katarzyna; Mykhailyshyn, Romana; Kwiatek, Jolanta; Kwiatek, Aleksandra; Bartkowiak, Edyta; Grzybowski, Romuald; Maliszewska, Agnieszka; Maliszewski, Tomasz; Olczak-Kardas, Monika; Skonieczny, Tomasz; Łapot, Mirosław; Krześniak-Firlej, Danuta; Firlej, Waldemar; Hertsyuk, Dmytro; Szylar, Anna; Walasek, Stefania; Bednarz-Grzybek, Renata; Nawrot-Borowska, Monika; Rędziński, Kazimierz; Kalinowska-Witek, Barbara; Król, Joanna; Wróblewska, Urszula; Kempa, Grażyna; Szarkowska, Agnieszka; Herod, Paweł; Osuch, Wiktor; Račeková, Katarína; Határ, Ctibor; Krasińska, Izabela; Magiera, Elżbieta; Kahl, Edyta; Radziszewska, Maria; Suchowiecka, Anita (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2012)
      Do koncepcji „szkoły twórczej” – rozumianej zresztą bardzo szeroko (choćby ze względu na bardzo szerokie ramy chronologiczne), wręcz symbolicznie, odnoszą się zamieszczone w niniejszym tomie artykuły. Osobie i poglądom ...
    • Młodzieńcze lata Henryka Rowida 

      Meissner, Andrzej (2012)
      Henryk Rowid (until 1909 Naftali Kanarek) was born in Rzeszów to a Jewish family. After he learned his teaching profession in Rzeszów, he started working at the Baron de Hirsch Foundation Jewish schools in Rawa Ruska, ...
    • Szkoła twórcza w odtwórczym świecie 

      Kucha, Ryszard; Gębuś, Dorota; Kucha, Magdalena; Frankiewicz, Ewa; Kowalczyk, Renata; Stavreva Veselinovska, Snezana; Kirova, Snezana; Walewander, Edward; Dolata, Elżbieta; Kochan, Kataryzna; Frýdková, Eva; Ravchyna, Tanya; Kovalchuk, Larysa; Pyatakova, Halyna; Sarnat-Ciastko, Adrianna; Widawska, Edyta; Brasławska-Haque, Mirosława; Gawle-Wiernasz, Małgorzata; Zając, Agnieszka; Kiełb-Grabarczyk, Dorota; Jakimiuk, Beata; Lesner, Wiesław; Suchmiel, Jadwiga; Shved, Mariya; Sirotová, Mariana; Tanabe, Shunji; Chepil, Mariya; Tokarenko, Oksana; Jurzysta, Kazimierz; Sowiński, Andrzej J.; Malik, Magdalena; Gal, Katarzyna; Fatyga, Magdalena; Apanel, Danuta; Szostak, Joanna; Noworyta, Anna; Kita, Sylwia; Smetanová, Eva; Mazurek, Kas; Winzer, Margret A.; Chepil, Oresta; Wojniak, Justyna (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
      Zbiorowe opracowanie opatrzone zostało tytułem SZKOŁA TWÓRCZA W ODTWÓRCZYM ŚWIECIE. Naczelnym pojęciem jest „szkoła twórcza”, bo taką być powinna. To ruch nowego nauczania w pierwszej połowie XX w. sformułował pojęcie ...
    • Kierunki i perspektywy zmian w kształceniu pedagogów 

      Jurzysta, Kazimierz (2013)
      The subject of consideration is the analysis of so far attempts at creating a modern life-long education system for the needs and challenges of the 21st century. They are only a part of necessary constructive discussion. ...
    • Edukacja przez całe życie jako czynnik rozwoju osobowości zawodowej nauczyciela 

      Jakimiuk, Beata (2013)
      The division of human life into the learning period and the professional activity period becomes nowadays more and more irrelevant. This is connected with constantly changing character of a human work and with the fact ...
    • Vysokoškolský učiteľ – vzdelávateľ v pregraduálnej príprave učiteľov 

      Sirotová, Mariana (2013)
      A university teacher, as well as a teacher at any other school, introduces new facts to his students and helps them extend their knowledge. The teacher develops competencies that are required for the student’s future ...
    • Wypalenie zawodowe nauczyciela skutkiem długotrwałego stresu zawodowego 

      Lesner, Wiesław (2013)
      In the peculiar way with experiencing the stress without a doubt the teaching profession is associated with the profession. Roles performed by the teacher require the permanent contact of the interpersonal, huge commitment ...
    • Nauczyciel akademicki w autobiografiach naukowych 

      Suchmiel, Jadwiga (2013)
      The thing that helps to shape the scientific profile of an academic teacher are the scientific autobiographies, which deal with the life and creative activity of the scientific workers. The portrait of an academic teacher ...
    • Tradycja i nowoczesność w edukacji nauczycielskiej w uniwersytetach współczesnej Ukrainy 

      Chepil, Mariya (2013)
      Modern higher school must take into consideration the rich and various academical tradition with its flexible activity, effectiveness and the ability to cooperate with the environment. The state and tendencies of the ...
    • Podmiotowy charakter stosunku wychowawczego 

      Sowiński, Andrzej J. (2013)
      The starting point for reflection is taken in adjudicating the thesis that the ratio of parental education is a constitutive trait. This means that the theoretical analysis of the parental relationship can derive certain ...
    • The continuing education of teachers in Japan 

      Tanabe, Shunji (2013)
      Ciągły rozwój nauczyciela jest jednym z kluczowych elementów do rozważenia w kontekście promowania jakości kształcenia. Budowanie potencjału nauczyciela stanowi bardzo istotny czynnik decydujący o rozwoju szkolnictwa w ...
    • Współczesny system kształcenia nauczycieli na Ukrainie i w Polsce – aspekt porównawczy 

      Tokarenko, Oksana (2013)
      The paper describes the system of teacher training in Ukraine compared to the Polish higher education system. The first part presents the main changes of teacher training in the context of the Bologna Process. The author ...
    • Kreatívne písanie a jeho význam pri vyučovaní cudzieho jazyka 

      Smetanová, Eva (2013)
      Writing (as one of the four language skills – listening, speaking, reading and writing) has always been a part of school curriculum for a certain foreign language. The skills, however, do not stand on their own during ...
    • Realność podmiotowości ucznia wobec nierówności płciowych w klasie szkolnej 

      Gal, Katarzyna (2013)
      Student’s subjectivity in a school class, which refers to human’s basic value (quality) is an obvious necessity. Teachers, as well as other adults who work with children and teenagers supporting their development, better ...