Przeglądaj Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 84
-
Analiza historyczna i ideologiczna sztandarów szkół noszących imię Komisji Edukacji Narodowej
(2014)The most important symbol of school is its banner. Not only is it an element of the given school’s unity, but it also serves as a carrier for symbolic and ideological content. In Poland, there are fifty two schools which ... -
Autorzy podręczników szkolnych Komisji Edukacji Narodowej : próba zarysu portretu zbiorowego
(2014)The main aim of the article is an attempt to make a group portrait of the authors of The Commission of National Education textbooks, which were published under the auspices of the Society of Elementary Books. Among them ... -
The continuing education of teachers in Japan
(2013)Ciągły rozwój nauczyciela jest jednym z kluczowych elementów do rozważenia w kontekście promowania jakości kształcenia. Budowanie potencjału nauczyciela stanowi bardzo istotny czynnik decydujący o rozwoju szkolnictwa w ... -
Czy biurokracja oświatowa może wspierać kreatywną alternatywę dla tradycyjnej szkoły?
(2013)Public, state-funded schools are by definition large bureaucracies. The consequence is that individual schools in the system tend to be rather uniform – in curriculum, pedagogy, evaluation, administration and so on. A ... -
Dejiny učiteľského vzdelávania v Nitre
(2014)The history of teacher education in Nitra reaches back to the 18th century and revolves primarily around the work carried out by the Piarist monks (during the years 1701–1919). The first part of the article deals with ... -
Dla nauczyciela i ucznia – programy uroczystości szkolnych i sztuki teatralne w repertuarze wydawniczym „Naszej Księgarni” Spółki Akcyjnej Związku Nauczycielstwa Polskiego w latach 1921–1939
(2012)“Nasza Księgarnia” prepared scenarios for celebrations of various historical anniversaries, national holidays and other days significant for the school and the students. This article discusses the authors of such programs, ... -
Droga do zawodu nauczycielskiego w dobie KEN i dziś – różnice i podobieństwa
(2014)The study presented hereby reveals legal, economic, organizational and substantive considerations, which accompanied and accompany the way of gaining teacher profession in the decade of The Commission of National Education ... -
Działalność oświatowa Uniwersytetu Krakowskiego w dobie Komisji Edukacji Narodowej
(2014)In the time of the reform implemented by Hugo Kołłątaj in Cracow Academy, professors of that university were obligated to popularize knowledge. From 1782, there were organized public sessions, during which professors of ... -
Działalność Związku Nauczycieli Abstynentów w latach 1924–1939
(2012)1 November 1924 was a significant date in the history of the Polish anti-alcohol movement. Then, the Teetotal Teachers Association joined the Teetotal Priests Association in the fight against alcoholism. Ludwik Posadzy, ... -
Działalność Związku Nauczycielstwa Polskiego na Warmii i Mazurach w okresie Polski Ludowej
(2012)The Polish Teachers Union started operating in Warmia-Masuria in 1945. The article discusses the establishment of the union as well as the development of its organizational structure. In addition, the article examines ... -
Działalność Związku Nauczycielstwa Polskiego w zakresie propagowania spółdzielczości w Polsce międzywojennej w latach 1930–1939
(2012)In the 1930s, the Polish Teachers Union started to actively promote the benefits of setting up cooperatives. More specifically, the organization promoted student cooperatives as a way of educating the youth and teacher ... -
Dziedzictwo kulturowe Komisji Edukacji Narodowej w XIX wieku
(2014)The reforms of The Commission of National Education could not save the statehood of the Republic of Poland, but they contributed to the modern education of many Poles. People drew from its heritage throughout the 19th ... -
Edukacja jako wspólne dobro niespełnionym przesłaniem KEN dla potomnych
(2014)The title of my article exposes education as a common good with reference to The Commission of National Education and its policy initiatives for democratization of education. I wonder how this idea and associated with ... -
Edukacja przez całe życie jako czynnik rozwoju osobowości zawodowej nauczyciela
(2013)The division of human life into the learning period and the professional activity period becomes nowadays more and more irrelevant. This is connected with constantly changing character of a human work and with the fact ... -
Etyczny wymiar osobowości a moralne zachowania nauczyciela – wychowawcy
(2013)It is worth noticing that the education is undeniably linked with moral values, also with the concept of good and following the “right way”. A teacher who works with the discernment of truth, who understands the meaning ... -
From traditional to modern concepts of teaching contents of the subjects the world around us and nature and society
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)The transformation of the traditional teaching of nature and society into a more modern form requires the following key transformations: the prevailing teacher’s lecturing should transform into the prevailing activity ... -
Idea KEN w podręcznikach i systemie szkolnym po 1945 roku
(2014)The aim of the paper is showing the idea of The Commission of National Education as one of the elements existing in historical narration in the school system after the World War II. It is not my intention to describe ... -
Idee wychowawcze Komisji Edukacji Narodowej w świetle sprawozdań szkolnych polskich gimnazjów w Galicji doby autonomicznej
(2014)The article is a review of discussions contained in reports of Galician gymnasiums during 1860–1918. The analysis focused on guidance-related demands proposed in the times of The Commission of National Education which ... -
Inspiracje i odwołania do dzieła Komisji Edukacji Narodowej w nauczaniu szkolnym Polski Ludowej
(2014)Polish communists, while implementing a new educational system in Poland, referred to the so-called progressive traditions of history of Polish education. They were convincing the society that transformations in upbringing ... -
Jak być twórczym nauczycielem w odtwórczym świecie szkoły i edukacji
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013)The question of a creative school and teacher has long fascinated academics and teachers – the practitioners. Both pedagogical literature and press articles provide lots of reflection of either a theoretical or a ...