Search
Now showing items 1-10 of 82
Oddziaływania wychowawczo-dydaktyczne a miłość pedagogiczna
(2013)
The essence of educational-didactical interactions is correlated with personality education.
Personality education affirms what beautiful and precious in human being: dignity of
a person, love, freedom, truth and ...
"Miłość dusz ludzkich" podstawą działalności nauczycielskiej w "szkole twórczej"
(2013)
The aim of this article is to present a personal model of a teacher created by Henryk
Rowid - the representative of “the creative school” on the turn of the 19th century.
There is some general image of an ideal tutor in ...
Współczesna szkoła twórcza w świetle obowiązujących norm prawnych
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
This article gives us a new look on system of operative law regulation which create
education reality in Poland. We try to show process of using creative, ground-breaking,
inventive, experimental methods of teaching ...
O hermeneutyce i edukacji w czasach popkultury
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
The article refers to the concept of hermeneutics with some elements of Dilthey’s
approach, and the hermeneutics of Gadamer. The above assumptions are treated as
primary aims in the broadly understood didactics of cultural ...
Nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – portret własny
(2013)
Early education is a special period in education of each individual. It supplies the
beginning of knowledge personally, also in this period the attitudes to learning, to school
and to a teacher are formed. J. Delors ...
Jak być twórczym nauczycielem w odtwórczym świecie szkoły i edukacji
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013)
The question of a creative school and teacher has long fascinated academics and teachers
– the practitioners. Both pedagogical literature and press articles provide lots of reflection
of either a theoretical or a ...
Czy biurokracja oświatowa może wspierać kreatywną alternatywę dla tradycyjnej szkoły?
(2013)
Public, state-funded schools are by definition large bureaucracies. The consequence is
that individual schools in the system tend to be rather uniform – in curriculum, pedagogy,
evaluation, administration and so on. A ...
Realizowanie idei podmiotowości podmiotowości w twórczych działaniach nauczyciela – od założeń teoretycznych do praktyki pedagogicznej
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013)
The article presents the issue of subjectivity as seen through the prism of the educational
process. The teacher is the person who should assist the student in its activities so as
to become an autonomous, fully ...
Kreatívne písanie a jeho význam pri vyučovaní cudzieho jazyka
(2013)
Writing (as one of the four language skills – listening, speaking, reading and writing)
has always been a part of school curriculum for a certain foreign language. The skills,
however, do not stand on their own during ...
Vysokoškolský učiteľ – vzdelávateľ v pregraduálnej príprave učiteľov
(2013)
A university teacher, as well as a teacher at any other school, introduces new facts to
his students and helps them extend their knowledge. The teacher develops competencies
that are required for the student’s future ...