Przeglądaj Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis według autora "Michalik, Mirosław"
-
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 192. Studia Logopaedica 5. In memoriam Maria Rachwał
Koziara, Stanisław; Mączyński, Maciej; Michalik, Mirosław; Rudnicka-Fira, Elżbieta (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)Nawiązując do dobrych obyczajów akademickich, dbając jednocześnie o pamięć i najlepsze imię zmarłej przed ponad rokiem Pani Doktor Marii Rachwał, długoletniego pracownika Katedry Języka Polskiego oraz Katedry Logopedii ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 225. Studia Logopaedica 6
Michalik, Mirosław (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Na łamach serii „Studia Logopaedica” publikowane były zawsze przede wszystkim artykuły naukowe o charakterze koncepcyjnym, przyczynkowym, polemicznym i przeglądowym. Drugi typ tekstów stanowiły prace o charakterze ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 92. Studia Logopaedica 3. Argumentacja w dyskursie edukacyjnym
Ożdżyński, Jan; Śniatkowski, Sławomir; Michalik, Mirosław (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011)Celem tego studium jest ukazanie cech konstytutywnych edukacyjnego dyskursu argumentacyjnego poprzez rozszerzenie obszaru badań o zasady retoryki i pragmatyki oraz metody językoznawstwa kognitywnego, lingwistyki tekstu ... -
Bibliografia prac śp. Doktor Marii Rachwał
Rachwał, Tomasz; Michalik, Mirosław (2016) -
Jabłko Adama vel grdyka – konteksty leksykograficzne, kulturowe, medyczne
Horyń, Ewa; Michalik, Mirosław (2020)Assuming the perspective of a multi-aspect overview, in this paper a linguistic-culturalterminological analysis of thyroid cartilage (Latin cartilago thyroidea) has been made, with special consideration given to its ... -
Jak diagnozować język ucznia? - propozycje dla logopedów i nauczycieli
Michalik, Mirosław (2006)The paper deals with a linguoeducational manner of diagnosing the levels of linguocul- tural competence acquisition by pupils suffering from dysarthria caused by children’s cerebral paralysis as well as by pupils slightly ... -
Językowe wartościowanie leksemu „prawda” za pomocą wyrażeń metaforycznych w wybranych homiliach i przemówieniach Jana Pawła II
Michalik, Mirosław (2016)The purpose of this paper is to discuss how the lexeme ‘truth’ is responsible for expressing ethical values when it is used within metaphorical phrases in the homilies of Pope John Paul II during his pilgrimages to Poland. ... -
Jubileusz czterdziestolecia pracy naukowej prof. zw. dr hab. Teodozji Rittel
Michalik, Mirosław (2011) -
Kompetencja składniowa jako przedmiot badań neurolingwistycznych - wprowadzenie do neurosyntaktyki
Michalik, Mirosław (2014)The article is a voice in favour of creating a new branch within neurolinguistics which can be described as neurosyntactics. The methodological and terminological aspects of this concept are supported by several factors ... -
Konteksty pragmalingwistyczne definicji dziecięcych w dyskursie zaburzonym
Michalik, Mirosław (2006)The paper shows the necessity of taking into account pragmatic context in empirical linguistic researches on disordered discourse (of both children suffering from dysarthria and mentally handicapped). It results from the ... -
Medyczne oraz lingwistyczne konteksty rozważań nad leksemem język i jego potencjałem frazeologicznym
Horyń, Ewa; Olma, Marceli; Michalik, Mirosław (2023)The object of description in the following paper is the lexeme język. Linguistic analysis has been broadened by medical context, in which the author presents the content regarding the tongue as the first part of the ... -
Modularny a integralny sposób istnienia języka (logopedyczny punkt widzenia)
Michalik, Mirosław (2011)The article contains modular and integrated descriptions of language existence. While interpreting the relationship among reality, mind, and cognition, a logopedic point of view was chosen. The first part of the text ... -
Neuropsychologiczne podstawy argumentacji
Michalik, Mirosław (2011)The aim of this paper is to prove that argumentative skills as being verbal and mental activities are derived from functioning of human nervous system. The author attempted to link argumentative activities interpreted ... -
Niemówienie i niemowność – treść i zakres pojęć
Michalik, Mirosław (2017)The article contains the lexical and semantical analysis of the terms mutism and muteness. It tries to define them from the point of view of modern linguistics and takes into consideration their speech therapy background ... -
O funkcjach, budowie i nazywaniu tchawicy w naukach medycznych, w historii polszczyzny oraz w gwarach
Olma, Marceli; Horyń, Ewa; Michalik, Mirosław (2022)This paper is devoted to the lexeme tchawica from a diachronic perspective. The first part is the description of a trachea (its functions and structure) as an anatomical organ, which is followed by the analysis of its ... -
O językoznawczą metodę w badaniach nad dyzartrią (na przykładzie pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym)
Michalik, Mirosław (2004) -
Strategie konwersacyjne w wypowiedziach osób jąkających się
Ożdżyński, Jan; Góral-Półrola, Jolanta; Michalik, Mirosław (2018)The article presents the research into the interaction within the specific discourse based around the dialogue of people with stuttering disorder. The analysis of the dialogues was performed with the use of the theory ... -
Szybkość tworzenia wypowiedzi słownych w perspektywie gerontolingwistycznej - na przykładzie starzenia się fizjologicznego i dementywnego
Michalik, Mirosław; Milewski, Stanisław; Kaczorowska-Bray, Katarzyna; Solak, Anna; Krajewska, Małgorzata (2019)The aim of the research was to analyse the rate of speech of physiologically and dementially ageing people with the following parameters in mind: the rate of speech and the rate of articulation, the ratio of pauses within ... -
Tempo wypowiedzi jako kategoria badawcza - w normie i w zaburzeniach
Michalik, Mirosław; Milewski, Stanisław; Kaczorowska-Bray, Katarzyna; Solak, Anna (2018)The article characterizes the pace of speech as a research category which gives us the ability to analyze both normative and impaired speech. The practical part consists of the description of the research process and the ... -
Zastosowanie teorii relewancji komunikacyjnej w badaniach dyskursu szkolnego (w normie i w zaburzeniach)
Michalik, Mirosław (2008)An experiment using D. Sperber and D. Wilson’s relevance theory for studying a part of classroom discourse showed a very low level of acquiring communicational competence as a component of linguistic competence by slightly ...