Film jako komunikat w terapii logopedycznej
View/ Open
Author:
Cieszyńska-Rożek, Jagoda
Korendo, Marta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 230, Studia de Cultura 9 (2) (2017), s. [141]-150
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
terapia neurologopedycznalogoterapia
neurony lustrzane (zwierciadlane)
odczytywanie intencji
wychwytywanie wzorców
jądro migdałowate
neurologopedic therapy
logotherapy (speech therapy)
mirror neurons
intention reading
pattern finding
amygdala
Date: 2017
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Powszechna dostępność urządzeń pozwalających rejestrować zdarzenia w momencie ich
trwania umożliwiła wprowadzenie tej formy przekazu do praktyki terapeutycznej. W terapii
neurologopedycznej film pełni rolę komunikatu dotyczącego poziomu opanowania funkcji
poznawczych i systemu językowego, a także daje możliwość terapeucie kontrolowania
swoich wypowiedzi i programowanie języka, w jakim buduje wypowiedzi.
Film pozwala na weryfikację oddziaływań terapeutycznych, dokumentowanie ich przebiegu.
Autorki podkreślają znaczącą rolę takiej dokumentacji dla samodoskonalenia neurologopedów,
którzy mogą zobaczyć swoje reakcje i zachowania, ocenić ich skuteczność oraz adekwatność,
w razie konieczność wprowadzić odpowiednie zmiany. Filmy pokazujące przebieg zajęć
terapeutycznych stanowią także cenne źródło informacji dla rodziców dzieci poddanych terapii.
Filmy fabularne przedstawiające historie osób z zaburzeniami rozwoju stanowią ważne
źródło informacji dla szerokiego kręgu odbiorców. The widespread access to devices, which capture audiovisual information for a given amount
of time, has served as form of communication between therapists (has served as a source of
information for the therapy). In neurologopedic therapy (in speech therapy), a movie serves
as a report regarding the level of cognitive functions and language acquisition. Additionally, it
ensures that the therapist controls their statements and program the language.
A movie allows the verification of therapy plans and the documentation of the therapy.
Authors of this article emphasize this specific way of collecting data for the self-improvement
of specialists. With this method, therapists can analyze their own reactions and behaviors,
evaluate their effectiveness and relevance, and make revisions if necessary. Movies are also
a valuable resource for parents.
Narrative movies that describe the stories of individuals with developmental disorders are
incredible source of information for the mass population.