dc.description.abstract | W książce na bazie literatury pedagogicznej, psychologicznej, socjologicznej, filozoficznej, dokonano klasyfikacji wartości ważnych w edukacji szkolnej i sformułowano ich definicje. Jako podstawę klasyfikacji przyjęto cztery filary J. Delorsa, z którymi związano kolejne grupy wartości ważnych w edukacji dzieci i młodzieży. W części empirycznej omówiono wyniki badań związanych z wartościami eksponowanymi w teorii, w oczekiwaniach społecznych (analiza treści 444 artykułów prasowych) i w założeniach programowych (analiza 14 gimnazjalnych programów kształcenia oraz 10 podstaw programowych), zestawiając je z tymi, jakie realizuje się w praktyce edukacyjnej, na podstawie opinii 170 nauczycieli i 713 uczniów gimnazjów. Głównym celem była tu więc diagnoza, stanowiąca podstawę ustalenia wskazówek, dzięki którym realizacja wartości kształcenia - poznawczo-intelektualnych, moralno-społecznych, twórczych, estetycznych, zdrowotnych i ekologicznych - mogłaby stać się bardziej efektywna. | pl_PL |