Kultura - sztuka - edukacja. T. 2
Oglądaj/
Autor:
Szatan, Ewa
Kataryńczuk-Mania, Lidia
Kondracka-Szala, Marta
Растрыгина, Алла
Отыч, Дмитрий
Отыч, Елена
Pasieczny, Jacek
Karczmarczyk, Małgorzata Anna
Rysiewicz, Monika
Łapot-Dzierwa, Kinga
Małoszowski, Robert
Szuścik, Urszula
Baś, Kamil
Погодина, Светлана
Bielunas, Jerzy
Brodzki, Marek
Kuszak, Kinga
Slany, Katarzyna
Matras-Mastalerz, Wanda
Zadęcka-Cekiera, Anna
Kurowska, Barbara
Milczewska, Magdalena
Krauze-Sikorska, Hanna
Steliga, Anna
Skiba, Waleria
Nogieć, Katarzyna
Andruszczenko, Tatiana
Dziewanowska, Dorota
Dworska-Kaczmarczyk, Urszula
Drzewiecka, Anna
Хрулькова, Светлана
Just, Monika
Musiał, Emilia
Redaktor:
Kurowska, Barbara
Łapot-Dzierwa, Kinga
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-008-9
ISSN: 0239-6025
Język: pl, ru
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Kolejny tom Kultury – Sztuki – Edukacji to ważny głos w dyskusji nad problematyką bardzo szeroko pojętej edukacji 
kulturowej, kulturalnej i artystycznej. Ponownie Czytelnik odnajdzie w nim teksty teoretyczne, ale również 
nowatorskie oraz innowacyjne rozwiązania praktyczne.
Tom składa się z sześciu części. Część pierwszą, zatytułowaną Edukacja muzyczna i plastyczna, otwiera tekst Ewy 
Szatan, która wprowadza nas w świat pedagogiki E. Jaques-Dalcroze’a. Lidia Kataryńczuk-Mania przedstawia w artykule 
systemowe ujęcie ekspresji muzycznej. Marta Kondracka-Szala, w swoich rozważaniach, zwraca uwagę na rolę, jaką 
pełnią programy nauczania i pakiety metodyczne w realizacji treści edukacji muzycznej na poziomie przedszkola. 
Część muzyczną kończą trzy artykuły w języku rosyjskim. Teksty Ally Rastryginy, Dimitrija Otycza i Oleny Otycz 
ukazują zmiany, jakie zachodzą w edukacji artystycznej u naszych wschodnich sąsiadów.
Rozważania dotyczące plastyki rozpoczyna bardzo ciekawy artykuł Jacka Pasiecznego dotyczący sztuki ulicy. Autor 
wskazuje na wieloaspektowość tego zjawiska (odwołując się do własnych artystyczno-pedagogicznych doświadczeń). 
Małgorzata Anna Karczmarzyk i Monika Rysiewicz, w swoich rozważaniach, próbują odpowiedzieć na kilka pytań: Jak 
dziecko może odczytywać sztukę abstrakcyjną? Co w niej zobaczy? Jak odczyta obrazy Joana Miró? 
Kolejne trzy artykuły poświęcone są kwalifikacjom przyszłych nauczycieli edukacji elementarnej w zakresie plastyki. 
Kinga Łapot-Dzierwa i Robert Małoszowski omawiają autorską koncepcję kształcenia studentów kierunków pedagogicznych 
w obszarze plastyki. Urszula Szuścik prezentuje celowość i ważność kształcenia studentów pedagogiki i edukacji 
artystycznej w zakresie metodyki nauczania plastyki. Tekst Kamila Basia jest kontynuacją tych rozważań. Tym razem 
mamy spojrzenie z pozycji młodego artysty, który prezentuje swoje pierwsze doświadczenia pedagogiczne. Część 
poświęconą sztukom wizualnym kończy artykuł Svietlany Pagodiny.
Część druga zatytułowana jest: Film i teatr jako przestrzeń edukacyjna. Jerzy Bielunas prezentuje realizację 
spektaklu Pamiętnik z powstania warszawskiego. To bardzo osobisty tekst, w którym autor wprowadza nas w magiczny 
świat teatru. Marek Brodzki zwraca uwagę na edukacyjny wymiar filmu. Historia w ożywionych obrazach jest próbą 
przedstawienia ciekawych, nierzadko kluczowych momentów historii Polski w formie filmowo „ożywionych” obrazów 
klasyki polskiego malarstwa historycznego.
W części trzeciej – Literatura i jej wartości edukacyjne – Czytelnik odnajdzie rozważania nad literaturą 
(oczywiście w kontekście edukacyjnym). Kinga Kuszak w swoim artykule o bardzo intrygującym tytule pisze o 
doświadczeniach kulturowych zapisanych w języku. Katarzyna Slany prezentuje paradygmat „oswojonego” potwora w 
postmodernistycznej literaturze dla dzieci. Wanda Matras-Mastalerz pisze o literaturze jako specyficznej 
przestrzeni dialogu z młodym człowiekiem. Artykuł Anny Zadęckiej-Cekiery jest poświęcony literaturze współczesnej, 
wykorzystywanej w edukacji polonistycznej. Barbara Kurowska i Magdalena Milczewska zwracają uwagę na jeden z 
najważniejszych problem tzw. gotowości szkolnej. W zakresie przygotowania do podjęcia nauki czytania i pisania 
bardzo ważne jest prawidłowe posługiwanie się językiem ojczystym. W tych dwóch tekstach obok rozważań teoretycznych 
Czytelnik odnajdzie również rozwiązania praktyczne.
Część czwarta – Sztuka w terapii – poświęcona jest terapeutycznej funkcji sztuki. Hanna Krauze-Sikorska zwraca 
uwagę na ważny problem funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami oraz zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. 
Artykuł Anny Steligi prezentuje bajki, których tematyka tekstów wypełnia lukę edukacyjną w polskim systemie 
nauczania, wprowadzając do świadomości dzieci ważne pojęcia inkluzji osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. 
Waleria Skiba opisując własne doświadczenia, przedstawia działalność teatralną wykorzystywaną w terapii osób 
niepełnosprawnych (teatroterapię), jako jedną z wielu form terapeutycznych. Z kolei Katarzyna Nogieć ukazuje 
konkretne przykłady pracy nauczyciela-wychowawcy. Autorka wspomina o terapii przez sztukę – tzw. arteterapii – i 
wymienia wiele jej odłamów – takich jak: biblioterapia, muzykoterapia, dramatoterapia, choreoterapia.
W części piątej pt. Międzykulturowe i wielokulturowe konteksty edukacji, przeczytamy teksty dotykające problemów 
między- i wielokulturowości. Tę część rozpoczyna artykuł Tatiany Andruszczenko, która pisze o twórczości wybitnego 
ukraińskiego malarza Tarasa Szewczenki. Dorota Dziewanowska wprowadza nas w świat komunikacji międzykulturowej, 
prezentując poglądy na temat mentalności Rosjan, Niemców i Anglików. Urszula Dworska-Kaczmarczyk ukazuje, jak 
współcześnie, w dobie renesansu lokalizmu i regionalizmu, ważne jest, aby zachęcać uczniów do poznawania własnego 
regionu, jego przeszłości i teraźniejszości. Kolejnym, praktycznym spojrzeniem na tę problematykę jest tekst Anny 
Drzewieckiej. Svietlana Chrulkova pisze z kolei o zachowywaniu tożsamości kulturowej przez uczniów rosyjskich.
Całość publikacji zamyka część szósta zatytułowana Kreacyjne wartości edukacji, w której zamieszczono teksty Moniki 
Just, skupiającej się na problematyce wczesnego stymulowania myślenia twórczego dzieci, oraz Emilii Musiał, 
omawiającej rolę mediów w edukacji dzieci.

