Show simple item record

dc.contributor.authorSzatan, Ewapl_PL
dc.contributor.authorKataryńczuk-Mania, Lidiapl_PL
dc.contributor.authorKondracka-Szala, Martapl_PL
dc.contributor.authorРастрыгина, Аллаru_RU
dc.contributor.authorОтыч, Дмитрийru_RU
dc.contributor.authorОтыч, Еленаru_RU
dc.contributor.authorPasieczny, Jacekpl_PL
dc.contributor.authorKarczmarczyk, Małgorzata Annapl_PL
dc.contributor.authorRysiewicz, Monikapl_PL
dc.contributor.authorŁapot-Dzierwa, Kingapl_PL
dc.contributor.authorMałoszowski, Robertpl_PL
dc.contributor.authorSzuścik, Urszulapl_PL
dc.contributor.authorBaś, Kamilpl_PL
dc.contributor.authorПогодина, Светланаru_RU
dc.contributor.authorBielunas, Jerzypl_PL
dc.contributor.authorBrodzki, Marekpl_PL
dc.contributor.authorKuszak, Kingapl_PL
dc.contributor.authorSlany, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorMatras-Mastalerz, Wandapl_PL
dc.contributor.authorZadęcka-Cekiera, Annapl_PL
dc.contributor.authorKurowska, Barbarapl_PL
dc.contributor.authorMilczewska, Magdalenapl_PL
dc.contributor.authorKrauze-Sikorska, Hannapl_PL
dc.contributor.authorSteliga, Annapl_PL
dc.contributor.authorSkiba, Waleriapl_PL
dc.contributor.authorNogieć, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorAndruszczenko, Tatianapl_PL
dc.contributor.authorDziewanowska, Dorotapl_PL
dc.contributor.authorDworska-Kaczmarczyk, Urszulapl_PL
dc.contributor.authorDrzewiecka, Annapl_PL
dc.contributor.authorХрулькова, Светланаru_RU
dc.contributor.authorJust, Monikapl_PL
dc.contributor.authorMusiał, Emiliapl_PL
dc.contributor.editorKurowska, Barbarapl_PL
dc.contributor.editorŁapot-Dzierwa, Kingapl_PL
dc.date.accessioned2021-06-28T07:54:53Z
dc.date.available2021-06-28T07:54:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-83-8084-008-9
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10801
dc.description.abstractKolejny tom Kultury – Sztuki – Edukacji to ważny głos w dyskusji nad problematyką bardzo szeroko pojętej edukacji kulturowej, kulturalnej i artystycznej. Ponownie Czytelnik odnajdzie w nim teksty teoretyczne, ale również nowatorskie oraz innowacyjne rozwiązania praktyczne. Tom składa się z sześciu części. Część pierwszą, zatytułowaną Edukacja muzyczna i plastyczna, otwiera tekst Ewy Szatan, która wprowadza nas w świat pedagogiki E. Jaques-Dalcroze’a. Lidia Kataryńczuk-Mania przedstawia w artykule systemowe ujęcie ekspresji muzycznej. Marta Kondracka-Szala, w swoich rozważaniach, zwraca uwagę na rolę, jaką pełnią programy nauczania i pakiety metodyczne w realizacji treści edukacji muzycznej na poziomie przedszkola. Część muzyczną kończą trzy artykuły w języku rosyjskim. Teksty Ally Rastryginy, Dimitrija Otycza i Oleny Otycz ukazują zmiany, jakie zachodzą w edukacji artystycznej u naszych wschodnich sąsiadów. Rozważania dotyczące plastyki rozpoczyna bardzo ciekawy artykuł Jacka Pasiecznego dotyczący sztuki ulicy. Autor wskazuje na wieloaspektowość tego zjawiska (odwołując się do własnych artystyczno-pedagogicznych doświadczeń). Małgorzata Anna Karczmarzyk i Monika Rysiewicz, w swoich rozważaniach, próbują odpowiedzieć na kilka pytań: Jak dziecko może odczytywać sztukę abstrakcyjną? Co w niej zobaczy? Jak odczyta obrazy Joana Miró? Kolejne trzy artykuły poświęcone są kwalifikacjom przyszłych nauczycieli edukacji elementarnej w zakresie plastyki. Kinga Łapot-Dzierwa i Robert Małoszowski omawiają autorską koncepcję kształcenia studentów kierunków pedagogicznych w obszarze plastyki. Urszula Szuścik prezentuje celowość i ważność kształcenia studentów pedagogiki i edukacji artystycznej w zakresie metodyki nauczania plastyki. Tekst Kamila Basia jest kontynuacją tych rozważań. Tym razem mamy spojrzenie z pozycji młodego artysty, który prezentuje swoje pierwsze doświadczenia pedagogiczne. Część poświęconą sztukom wizualnym kończy artykuł Svietlany Pagodiny. Część druga zatytułowana jest: Film i teatr jako przestrzeń edukacyjna. Jerzy Bielunas prezentuje realizację spektaklu Pamiętnik z powstania warszawskiego. To bardzo osobisty tekst, w którym autor wprowadza nas w magiczny świat teatru. Marek Brodzki zwraca uwagę na edukacyjny wymiar filmu. Historia w ożywionych obrazach jest próbą przedstawienia ciekawych, nierzadko kluczowych momentów historii Polski w formie filmowo „ożywionych” obrazów klasyki polskiego malarstwa historycznego. W części trzeciej – Literatura i jej wartości edukacyjne – Czytelnik odnajdzie rozważania nad literaturą (oczywiście w kontekście edukacyjnym). Kinga Kuszak w swoim artykule o bardzo intrygującym tytule pisze o doświadczeniach kulturowych zapisanych w języku. Katarzyna Slany prezentuje paradygmat „oswojonego” potwora w postmodernistycznej literaturze dla dzieci. Wanda Matras-Mastalerz pisze o literaturze jako specyficznej przestrzeni dialogu z młodym człowiekiem. Artykuł Anny Zadęckiej-Cekiery jest poświęcony literaturze współczesnej, wykorzystywanej w edukacji polonistycznej. Barbara Kurowska i Magdalena Milczewska zwracają uwagę na jeden z najważniejszych problem tzw. gotowości szkolnej. W zakresie przygotowania do podjęcia nauki czytania i pisania bardzo ważne jest prawidłowe posługiwanie się językiem ojczystym. W tych dwóch tekstach obok rozważań teoretycznych Czytelnik odnajdzie również rozwiązania praktyczne. Część czwarta – Sztuka w terapii – poświęcona jest terapeutycznej funkcji sztuki. Hanna Krauze-Sikorska zwraca uwagę na ważny problem funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami oraz zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Artykuł Anny Steligi prezentuje bajki, których tematyka tekstów wypełnia lukę edukacyjną w polskim systemie nauczania, wprowadzając do świadomości dzieci ważne pojęcia inkluzji osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Waleria Skiba opisując własne doświadczenia, przedstawia działalność teatralną wykorzystywaną w terapii osób niepełnosprawnych (teatroterapię), jako jedną z wielu form terapeutycznych. Z kolei Katarzyna Nogieć ukazuje konkretne przykłady pracy nauczyciela-wychowawcy. Autorka wspomina o terapii przez sztukę – tzw. arteterapii – i wymienia wiele jej odłamów – takich jak: biblioterapia, muzykoterapia, dramatoterapia, choreoterapia. W części piątej pt. Międzykulturowe i wielokulturowe konteksty edukacji, przeczytamy teksty dotykające problemów między- i wielokulturowości. Tę część rozpoczyna artykuł Tatiany Andruszczenko, która pisze o twórczości wybitnego ukraińskiego malarza Tarasa Szewczenki. Dorota Dziewanowska wprowadza nas w świat komunikacji międzykulturowej, prezentując poglądy na temat mentalności Rosjan, Niemców i Anglików. Urszula Dworska-Kaczmarczyk ukazuje, jak współcześnie, w dobie renesansu lokalizmu i regionalizmu, ważne jest, aby zachęcać uczniów do poznawania własnego regionu, jego przeszłości i teraźniejszości. Kolejnym, praktycznym spojrzeniem na tę problematykę jest tekst Anny Drzewieckiej. Svietlana Chrulkova pisze z kolei o zachowywaniu tożsamości kulturowej przez uczniów rosyjskich. Całość publikacji zamyka część szósta zatytułowana Kreacyjne wartości edukacji, w której zamieszczono teksty Moniki Just, skupiającej się na problematyce wczesnego stymulowania myślenia twórczego dzieci, oraz Emilii Musiał, omawiającej rolę mediów w edukacji dzieci.pl_PL
dc.language.isopl, rupl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 770pl_PL
dc.titleKultura - sztuka - edukacja. T. 2pl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record