Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzatan, Ewapl_PL
dc.contributor.authorBaś, Kamilpl_PL
dc.contributor.authorSmółka, Lucynapl_PL
dc.contributor.authorSymula, Martynapl_PL
dc.contributor.authorPasieczny, Jacekpl_PL
dc.contributor.authorBielunas, Jerzypl_PL
dc.contributor.authorBrodzki, Marekpl_PL
dc.contributor.authorZadęcka-Cekiera, Annapl_PL
dc.contributor.authorVaškevič-Buś, Jovitapl_PL
dc.contributor.authorMatras-Mastalerz, Wandapl_PL
dc.contributor.authorDzierwa, Weronikapl_PL
dc.contributor.authorJakubowicz-Bryx, Annapl_PL
dc.contributor.authorCuryło-Sikora, Patrycjapl_PL
dc.contributor.authorKarczmarczyk, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorBocharova, Olenapl_PL
dc.contributor.authorPaśko, Ingridpl_PL
dc.contributor.authorWantuch-Matla, Dorotapl_PL
dc.contributor.authorMachowska-Goc, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorMikołajewska, Jagodapl_PL
dc.contributor.authorDucu, Elenapl_PL
dc.contributor.authorStratan-Artyshkova, Tetianapl_PL
dc.contributor.authorRastrygina, Allapl_PL
dc.contributor.authorPetreniuk, Dmytropl_PL
dc.contributor.authorVynnychenko, Volodymyrpl_PL
dc.contributor.authorKarpenko, Victoriiapl_PL
dc.contributor.authorShalvarova, Katerynapl_PL
dc.contributor.authorRudenko, Iraidapl_PL
dc.contributor.authorTrush, Volodymyrpl_PL
dc.contributor.authorSova, Olhapl_PL
dc.contributor.editorKurowska, Barbarapl_PL
dc.contributor.editorŁapot-Dzierwa, Kingapl_PL
dc.date.accessioned2021-06-29T09:20:58Z
dc.date.available2021-06-29T09:20:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-83-8084-554-1
dc.identifier.isbn(e-ISBN) 978-83-8084-555-8
dc.identifier.issn2450-7865
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10813
dc.description.abstractCzwarty tom Kultury – Sztuki – Edukacji został podzielony na osiem części. Konstrukcja tomu jest analogiczna do poprzednich części. Część pierwszą – Edukacja muzyczna i plastyczna, otwiera tekst Ewy Szatan. Tym razem Autorka zwraca uwagę na niewykorzystane obszary integracji muzycznej i plastycznej dzieci młodszych. Kamil Baś dzieli się z czytelnikiem doświadczeniami i spostrzeżeniami w kontekście zrealizowanych w latach 2017–2018 warsztatów plastycznych dla studentek kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, które były realizowane w ramach projektu zatytułowanego: Artyści w świecie pedagogiki. W artykule Lucyny Smółki i Martyny Symuli, Autorki (w oparciu o przeprowadzone badania) pochylają się nad problemem relacji nauczyciel–uczeń w procesie kształcenia muzycznego dzieci w wieku młodszym. Jacek Pasieczny po raz kolejny przenosi nas w świat Street Artu. Opisuje autorskie projekty studentów Wydziału Sztuki (Pracowni Malarstwa Architektonicznego) UP w Krakowie. Część drugą, zatytułowaną Teatr i film jako przestrzeń edukacyjna otwiera artykuł Jerzego Bielunasa. Ten wybitny reżyser i pedagog, opisuje zagadnienia związane z kształceniem studentów reżyserii teatru lalek, którzy w przyszłości będą również twórcami przedstawień dla najmłodszej widowni. Podobną tematykę porusza Marek Brodzki. Tym razem temat dotyczy słuchaczy Reżyserii Warszawskiej Szkoły Filmowej i ich umiejętności rysowania z natury. Artykuł Anny Zadęckiej-Cekiery i Jovity Vaškević-Buś, otwiera część trzecią. Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej, to tekst, w którym Autorki podkreślają jak ważnym zadaniem edukacji literackiej w klasach I–III szkoły podstawowej jest zaznajomienie uczniów z bogactwem, różnorodnością literatury dziecięcej i przygotowanie do odbioru dzieła literackiego. Natomiast Wanda Matras-Mastalerz zwraca uwagę na zagadnienie synergii w sztuce. Połączenie słowa i obrazu z kreatywnymi formami pracy i zabawy z książką dało wymierne efekty wpływając na różne obszary kompetencyjne dzieci: koncentracji, komunikacji, inteligencji emocjonalnej, wiedzy i wyobraźni. Tę część kończy artykuł Weroniki Dzierwy, która zajmuje się synergią słowa i obrazu w książce artystycznej. Część czwarta poświęcona jest zagadnieniom terapii przez sztukę w ujęciu bardzo szerokim. Anna Jakubowicz-Bryx w swoim artykule odnosi się do problematyki bajko-terapii. Natomiast Patrycja Curyło-Sikora zwraca uwagę na element tremy w życiu i funkcjonowaniu profesjonalnych muzyków. W części piątej zatytułowanej Media i edukacja, znajduje się tekst Małgorzaty Karczmarzyk, która dokonała analizy wybranych, edukacyjnych stron internetowych dla dzieci w kontekście estetyzacji współczesnej rzeczywistości. Podobnie w części szóstej znajduje się jeden tekst Oleny Bocharovej, który odnosi się do funkcjonowania instytucji kultury w obszarze edukacyjnym. Część siódma została zatytułowana Kreacyjne wartości edukacji. Sztuka a inne obszary kształcenia. Ten fragment rozpoczyna artykuł Ingrid Paśko, w którym Autorka odnosi się do edukacji skoncentrowanej na dziedzictwie kulturowym regionu. Dorota Wantuch-Matla porusza zagadnienie znaczenia powszechnej edukacji architektonicznej dla kształtowania kompetencji młodego pokolenia. Jolanta Machowska-Goc ukazuje kreacje zabawek w tekstach i pracach plastycznych dzieci w ujęciu kulturowym. Bardzo ciekawie rysuje się również artykuł Jagody Mikołajewskiej, która zwraca uwagę na istotę edukacji kulturowej na przykładzie studentów filologii angielskiej. Część ósma, ostatnia, tradycyjnie poświęcona jest autorom zagranicznym. Dzięki zamieszczonym (w języku angielskim) artykułom, możemy zapoznać się z badaniami naukowymi i doświadczeniami artystyczno-kulturalnymi naszych sąsiadów. Zamieszczono siedem tekstów, które ukazują wiele zagadnień ważnych dla publikacji. Elena Ducu, pisze o działalności projektowej i wystawienniczej The „Ars” Cultural Movement. Alla Rastrygina o roli dialogu międzykulturowego w ramach wdrażania paradygmatu nowoczesnej edukacji artystycznej. Dmytro Petreniuk, w swoim artykule opisuje powstawanie i rozwój współczesnego coachingu. Victoriia Karpenko, na podstawie własnych doświadczeń twórczych opisuje Quilling jako element projektowania stylizacji w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli sztuk pięknych. Problematyką kształcenia nauczycieli – artystów zajmuje się również Kateryna Shalvarova. Zwraca uwagę na rozwijanie kompetencji warsztatowych (rysunek, kompozycja). Olha Sova, prezentuje swój autorski program, w którym bardzo ważną rolę odgrywają zajęcia plenerowe. Tę część kończy artykuł Iraidy Rudenko dotyczący edukacji muzycznej i tańca.pl_PL
dc.language.isopl, enpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 1005pl_PL
dc.titleKultura - sztuka - edukacja. T. 4pl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord