• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kultura - sztuka - edukacja. T. 4

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 1005 (9.604MB)
Autor:
Szatan, Ewa
Baś, Kamil
Smółka, Lucyna
Symula, Martyna
Pasieczny, Jacek
Bielunas, Jerzy
Brodzki, Marek
Zadęcka-Cekiera, Anna
Vaškevič-Buś, Jovita
Matras-Mastalerz, Wanda
Dzierwa, Weronika
Jakubowicz-Bryx, Anna
Curyło-Sikora, Patrycja
Karczmarczyk, Małgorzata
Bocharova, Olena
Paśko, Ingrid
Wantuch-Matla, Dorota
Machowska-Goc, Jolanta
Mikołajewska, Jagoda
Ducu, Elena
Stratan-Artyshkova, Tetiana
Rastrygina, Alla
Petreniuk, Dmytro
Vynnychenko, Volodymyr
Karpenko, Victoriia
Shalvarova, Kateryna
Rudenko, Iraida
Trush, Volodymyr
Sova, Olha
Redaktor:
Kurowska, Barbara
Łapot-Dzierwa, Kinga
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-554-1
(e-ISBN) 978-83-8084-555-8
ISSN: 2450-7865
Język: pl, en
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Czwarty tom Kultury – Sztuki – Edukacji został podzielony na osiem części. Konstrukcja tomu jest analogiczna do poprzednich części. Część pierwszą – Edukacja muzyczna i plastyczna, otwiera tekst Ewy Szatan. Tym razem Autorka zwraca uwagę na niewykorzystane obszary integracji muzycznej i plastycznej dzieci młodszych. Kamil Baś dzieli się z czytelnikiem doświadczeniami i spostrzeżeniami w kontekście zrealizowanych w latach 2017–2018 warsztatów plastycznych dla studentek kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, które były realizowane w ramach projektu zatytułowanego: Artyści w świecie pedagogiki. W artykule Lucyny Smółki i Martyny Symuli, Autorki (w oparciu o przeprowadzone badania) pochylają się nad problemem relacji nauczyciel–uczeń w procesie kształcenia muzycznego dzieci w wieku młodszym. Jacek Pasieczny po raz kolejny przenosi nas w świat Street Artu. Opisuje autorskie projekty studentów Wydziału Sztuki (Pracowni Malarstwa Architektonicznego) UP w Krakowie. Część drugą, zatytułowaną Teatr i film jako przestrzeń edukacyjna otwiera artykuł Jerzego Bielunasa. Ten wybitny reżyser i pedagog, opisuje zagadnienia związane z kształceniem studentów reżyserii teatru lalek, którzy w przyszłości będą również twórcami przedstawień dla najmłodszej widowni. Podobną tematykę porusza Marek Brodzki. Tym razem temat dotyczy słuchaczy Reżyserii Warszawskiej Szkoły Filmowej i ich umiejętności rysowania z natury. Artykuł Anny Zadęckiej-Cekiery i Jovity Vaškević-Buś, otwiera część trzecią. Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej, to tekst, w którym Autorki podkreślają jak ważnym zadaniem edukacji literackiej w klasach I–III szkoły podstawowej jest zaznajomienie uczniów z bogactwem, różnorodnością literatury dziecięcej i przygotowanie do odbioru dzieła literackiego. Natomiast Wanda Matras-Mastalerz zwraca uwagę na zagadnienie synergii w sztuce. Połączenie słowa i obrazu z kreatywnymi formami pracy i zabawy z książką dało wymierne efekty wpływając na różne obszary kompetencyjne dzieci: koncentracji, komunikacji, inteligencji emocjonalnej, wiedzy i wyobraźni. Tę część kończy artykuł Weroniki Dzierwy, która zajmuje się synergią słowa i obrazu w książce artystycznej. Część czwarta poświęcona jest zagadnieniom terapii przez sztukę w ujęciu bardzo szerokim. Anna Jakubowicz-Bryx w swoim artykule odnosi się do problematyki bajko-terapii. Natomiast Patrycja Curyło-Sikora zwraca uwagę na element tremy w życiu i funkcjonowaniu profesjonalnych muzyków. W części piątej zatytułowanej Media i edukacja, znajduje się tekst Małgorzaty Karczmarzyk, która dokonała analizy wybranych, edukacyjnych stron internetowych dla dzieci w kontekście estetyzacji współczesnej rzeczywistości. Podobnie w części szóstej znajduje się jeden tekst Oleny Bocharovej, który odnosi się do funkcjonowania instytucji kultury w obszarze edukacyjnym. Część siódma została zatytułowana Kreacyjne wartości edukacji. Sztuka a inne obszary kształcenia. Ten fragment rozpoczyna artykuł Ingrid Paśko, w którym Autorka odnosi się do edukacji skoncentrowanej na dziedzictwie kulturowym regionu. Dorota Wantuch-Matla porusza zagadnienie znaczenia powszechnej edukacji architektonicznej dla kształtowania kompetencji młodego pokolenia. Jolanta Machowska-Goc ukazuje kreacje zabawek w tekstach i pracach plastycznych dzieci w ujęciu kulturowym. Bardzo ciekawie rysuje się również artykuł Jagody Mikołajewskiej, która zwraca uwagę na istotę edukacji kulturowej na przykładzie studentów filologii angielskiej. Część ósma, ostatnia, tradycyjnie poświęcona jest autorom zagranicznym. Dzięki zamieszczonym (w języku angielskim) artykułom, możemy zapoznać się z badaniami naukowymi i doświadczeniami artystyczno-kulturalnymi naszych sąsiadów. Zamieszczono siedem tekstów, które ukazują wiele zagadnień ważnych dla publikacji. Elena Ducu, pisze o działalności projektowej i wystawienniczej The „Ars” Cultural Movement. Alla Rastrygina o roli dialogu międzykulturowego w ramach wdrażania paradygmatu nowoczesnej edukacji artystycznej. Dmytro Petreniuk, w swoim artykule opisuje powstawanie i rozwój współczesnego coachingu. Victoriia Karpenko, na podstawie własnych doświadczeń twórczych opisuje Quilling jako element projektowania stylizacji w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli sztuk pięknych. Problematyką kształcenia nauczycieli – artystów zajmuje się również Kateryna Shalvarova. Zwraca uwagę na rozwijanie kompetencji warsztatowych (rysunek, kompozycja). Olha Sova, prezentuje swój autorski program, w którym bardzo ważną rolę odgrywają zajęcia plenerowe. Tę część kończy artykuł Iraidy Rudenko dotyczący edukacji muzycznej i tańca.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10813
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image