Kultura - sztuka - edukacja. T. 4
View/ Open
Author:
Szatan, Ewa
Baś, Kamil
Smółka, Lucyna
Symula, Martyna
Pasieczny, Jacek
Bielunas, Jerzy
Brodzki, Marek
Zadęcka-Cekiera, Anna
Vaškevič-Buś, Jovita
Matras-Mastalerz, Wanda
Dzierwa, Weronika
Jakubowicz-Bryx, Anna
Curyło-Sikora, Patrycja
Karczmarczyk, Małgorzata
Bocharova, Olena
Paśko, Ingrid
Wantuch-Matla, Dorota
Machowska-Goc, Jolanta
Mikołajewska, Jagoda
Ducu, Elena
Stratan-Artyshkova, Tetiana
Rastrygina, Alla
Petreniuk, Dmytro
Vynnychenko, Volodymyr
Karpenko, Victoriia
Shalvarova, Kateryna
Rudenko, Iraida
Trush, Volodymyr
Sova, Olha
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Kurowska, Barbara
Łapot-Dzierwa, Kinga
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn:
978-83-8084-554-1
(e-ISBN) 978-83-8084-555-8
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2450-7865
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, en
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
Czwarty tom Kultury – Sztuki – Edukacji został podzielony na osiem części. Konstrukcja tomu jest analogiczna do
poprzednich części. Część pierwszą – Edukacja muzyczna i plastyczna, otwiera tekst Ewy Szatan. Tym razem Autorka
zwraca uwagę na niewykorzystane obszary integracji muzycznej i plastycznej dzieci młodszych. Kamil Baś dzieli się z
czytelnikiem doświadczeniami i spostrzeżeniami w kontekście zrealizowanych w latach 2017–2018 warsztatów
plastycznych dla studentek kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, które były realizowane w ramach
projektu zatytułowanego: Artyści w świecie pedagogiki. W artykule Lucyny Smółki i Martyny Symuli, Autorki (w
oparciu o przeprowadzone badania) pochylają się nad problemem relacji nauczyciel–uczeń w procesie kształcenia
muzycznego dzieci w wieku młodszym. Jacek Pasieczny po raz kolejny przenosi nas w świat Street Artu. Opisuje
autorskie projekty studentów Wydziału Sztuki (Pracowni Malarstwa Architektonicznego) UP w Krakowie.
Część drugą, zatytułowaną Teatr i film jako przestrzeń edukacyjna otwiera artykuł Jerzego Bielunasa. Ten wybitny
reżyser i pedagog, opisuje zagadnienia związane z kształceniem studentów reżyserii teatru lalek, którzy w
przyszłości będą również twórcami przedstawień dla najmłodszej widowni. Podobną tematykę porusza Marek Brodzki. Tym
razem temat dotyczy słuchaczy Reżyserii Warszawskiej Szkoły Filmowej i ich umiejętności rysowania z natury.
Artykuł Anny Zadęckiej-Cekiery i Jovity Vaškević-Buś, otwiera część trzecią. Praca z tekstem literackim w edukacji
wczesnoszkolnej, to tekst, w którym Autorki podkreślają jak ważnym zadaniem edukacji literackiej w klasach I–III
szkoły podstawowej jest zaznajomienie uczniów z bogactwem, różnorodnością literatury dziecięcej i przygotowanie do
odbioru dzieła literackiego. Natomiast Wanda Matras-Mastalerz zwraca uwagę na zagadnienie synergii w sztuce.
Połączenie słowa i obrazu z kreatywnymi formami pracy i zabawy z książką dało wymierne efekty wpływając na różne
obszary kompetencyjne dzieci: koncentracji, komunikacji, inteligencji emocjonalnej, wiedzy i wyobraźni. Tę część
kończy artykuł Weroniki Dzierwy, która zajmuje się synergią słowa i obrazu w książce artystycznej.
Część czwarta poświęcona jest zagadnieniom terapii przez sztukę w ujęciu bardzo szerokim. Anna Jakubowicz-Bryx w
swoim artykule odnosi się do problematyki bajko-terapii. Natomiast Patrycja Curyło-Sikora zwraca uwagę na element
tremy w życiu i funkcjonowaniu profesjonalnych muzyków.
W części piątej zatytułowanej Media i edukacja, znajduje się tekst Małgorzaty Karczmarzyk, która dokonała analizy
wybranych, edukacyjnych stron internetowych dla dzieci w kontekście estetyzacji współczesnej rzeczywistości.
Podobnie w części szóstej znajduje się jeden tekst Oleny Bocharovej, który odnosi się do funkcjonowania instytucji
kultury w obszarze edukacyjnym.
Część siódma została zatytułowana Kreacyjne wartości edukacji. Sztuka a inne obszary kształcenia. Ten fragment
rozpoczyna artykuł Ingrid Paśko, w którym Autorka odnosi się do edukacji skoncentrowanej na dziedzictwie kulturowym
regionu. Dorota Wantuch-Matla porusza zagadnienie znaczenia powszechnej edukacji architektonicznej dla
kształtowania kompetencji młodego pokolenia. Jolanta Machowska-Goc ukazuje kreacje zabawek w tekstach i pracach
plastycznych dzieci w ujęciu kulturowym. Bardzo ciekawie rysuje się również artykuł Jagody Mikołajewskiej, która
zwraca uwagę na istotę edukacji kulturowej na przykładzie studentów filologii angielskiej.
Część ósma, ostatnia, tradycyjnie poświęcona jest autorom zagranicznym. Dzięki zamieszczonym (w języku angielskim)
artykułom, możemy zapoznać się z badaniami naukowymi i doświadczeniami artystyczno-kulturalnymi naszych sąsiadów.
Zamieszczono siedem tekstów, które ukazują wiele zagadnień ważnych dla publikacji. Elena Ducu, pisze o działalności
projektowej i wystawienniczej The „Ars” Cultural Movement. Alla Rastrygina o roli dialogu międzykulturowego w
ramach wdrażania paradygmatu nowoczesnej edukacji artystycznej. Dmytro Petreniuk, w swoim artykule opisuje
powstawanie i rozwój współczesnego coachingu. Victoriia Karpenko, na podstawie własnych doświadczeń twórczych
opisuje Quilling jako element projektowania stylizacji w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli sztuk
pięknych. Problematyką kształcenia nauczycieli – artystów zajmuje się również Kateryna Shalvarova. Zwraca uwagę na
rozwijanie kompetencji warsztatowych (rysunek, kompozycja). Olha Sova, prezentuje swój autorski program, w którym
bardzo ważną rolę odgrywają zajęcia plenerowe. Tę część kończy artykuł Iraidy Rudenko dotyczący edukacji muzycznej
i tańca.