Epitafia i wyrocznie : szkice o początkach pisma i książki w starożytnej Grecji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dróżdż, Andrzej
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-831-0
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
epitafiawyrocznie
Grecja
pismo
inskrypcje greckie
wyrocznie greckie
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Wiedza z zakresu antropologii pisma ułatwia rozumienie książki i czytelnictwa, ale jest wciąż fragmentaryczna i
nieadekwatna do zróżnicowanych potrzeb kulturowych, jakie rozwija współczesna bibliologia. Budowanie kultury
książki w perspektywie arché, rozumianej jako źródło zasad, przyczyn czy władzy, nie wydłuża, ale skraca dystans
dzielący człowieka ze światem nowoczesnych mediów; pozwala zrozumieć ich dynamikę w kategoriach adaptacji
środowiskowych i intelektualnych człowieka, przypomina o jego uniwersaliach i ponadczasowych skłonnościach do
zapanowania nad sferami sacrum i profanum. Wyobrażenia społeczne na temat pisma greckiego oraz procesu jego
popularyzacji towarzyszyły poszukiwaniom odpowiedzi na pytania o przeszłość i przyszłość. Pojawienie się pisma
miało wpływ na zmianę obyczajów funeralnych i wróżbiarskich. Dyfuzji pisma sprzyjały potrzeby pamiętania o zmarłych
oraz pamiętania o słowach bożych wyroczni. Przymus ich kompletowania, podyktowany względami sakralnymi i
pospolitymi, zapoczątkował myślenie o epifanii słowa bożego w księgach świętych. Kolekcje spisanych wyroczni
słownych były zaczątkami pierwszych bibliotek specjalistycznych w Europie. Wyrocznie i napisy nagrobkowe
dostarczały nowego typu doświadczeń, wzmacniały poczucie ładu i ciągłości wydarzeń, utrwalały myślenie indywidualne
i zbiorowe o przeszłości i przyszłości.
Kolejnym powodem powstania tej pracy była konieczność odniesienia się do pewnych twierdzeń i pojęć od lat
pokutujących w naszym piśmiennictwie bibliologicznym z zakresu historii książki. Współczesna archeologia nie
potwierdza hipotezy, jakoby to kupcy greccy mieli przystosować litery fenickie do własnego systemu fonetycznego.
Trudno się też zgodzić, „że Grecy, przynajmniej od VIII wieku p.n.e., nie tylko znali pismo, ale posługiwali się
nim nawet zupełnie swobodnie […]”. Proces przyswajania liter fenickich nie miał tak jednoznacznego przebiegu.
Nieliczne testimonia pisma alfabetycznego z epoki archaicznej dowodzą, że bardziej służyło ono ekspresji niż
kupieckiej czy administracyjnej kalkulacji – charakterystycznym dla zabytków pisma linearnego B.