Żołnierskie narracje o wojnie światowej 1914-1918 : strzelcy, legioniści, Polacy w armii austro-węgierskiej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Rozmus, Jacek
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-833-4
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
wojna światowa (1914-1918)żołnierze polscy
pisarstwo żołnierzy polskich
Austro-Węgry
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Powstawanie niniejszej książki zainicjowały prace autora nad twórczością Zbigniewa Herberta. Może to wydawać się
dziwne i metodologicznie bezzasadne, lecz jak wyjaśnić użycie fragmentu wiersza Pięciu pochodzącego z tomu Rovigo
jako motta przez Andrzeja Zarębę w jego monografii Chuda Emma. Ciężki moździerz 30,5 cm Škoda w czasie I wojny
światowej (Kraków 2006)? Byłby to temat na osobną rozprawę. Teraz wypada wymienić powody powstania Żołnierskich
narracji o wojnie światowej 1914–1918. Pierwszym będzie zamiłowanie autora do szeroko rozumianej tematyki
galicyjskiej, austro-węgierskiej, a także do dziewiętnastowiecznego militaryzmu. Kolejnym – nikły stan badań
dotyczących kwestii tożsamości narodowej Polaków służących w cesarskiej i królewskiej armii oraz literatury ich
autorstwa, w której występują jako wypełniający swe obowiązki żołnierze Wielkiej Wojny. Jako powód następny podać
należy skomplikowaną wbrew pozorom sytuację żołnierzy Legionów Polskich oraz różnorodne zapisy czynu legionowego,
pobudzające do innych niż do tej pory refleksji literaturoznawczych. Nie można też pominąć faktu, że sposób
widzenia sił zbrojnych monarchii Habsburgów w dużej mierze zobligowany jest znaną na całym świecie powieścią
Jarosława Haška, na gruncie zaś rodzimym, czego dowodzą badania literackie, znakiem Polaka-żołnierza austro-
węgierskiego pozostaje przede wszystkim Piotr Niewiadomski z powieści Józefa Wittlina Sól ziemi. Enigmatycznie
wypowiadają się na temat walk toczonych w Galicji, na Bukowinie, nad Isonzo uznani historycy brytyjscy, francuscy i
amerykańscy, na których autorytet powołują się Polacy, autorzy monografii, studiów i szkiców poświęconych I wojnie
światowej i związanej z nią literaturze narodowej. Ta z kolei jest nieobecna w europejskiej myśli antropologicznej,
kulturowej, jak wynika na przykład z lektury Modrisa Eksteinsa czy Martina Gilberta. Osobną kwestią jest brak
państwowości polskiej w dobie zbrojnej rywalizacji państw nowoczesnej Europy.
Wszystko wskazuje na to, że rozpoczynający się właśnie dyskurs będzie miał charakter sylwiczny, dotyczy bowiem
zagadnień z zakresu literaturoznawstwa, historii, antropologii, historii wojskowości, fortyfikacji, stąd trudno
zakładać stosowanie ściśle określonej, jednorodnej metodologii badań wybranych tekstów. Jako kryterium podstawowe
przyjęto, że ich autorzy byli żołnierzami I wojny światowej. Niektórzy, jak Emil Zegadłowicz, swoją przygodę
wojenną zakończyli dość szybko, na etapie „kadry” i służby garnizonowej, większości czas wojenny upłynął w polu,
na pozycji, później w szpitalu, gdzie trafili po odniesieniu ciężkich ran, co widać na przykładzie
autobiograficznej powieści Tadeusza Kudlińskiego Smak świata czy losów Adolfa Kotarby przedstawionych w Pamiętniku
żołnierskim sierżanta I-szej Brygady Józefa Piłsudskiego. W podobnych okolicznościach poznajemy bohatera-narratora
tomu Na Podgorze. Garść wspomnień z frontu włoskiego autorstwa Karola Bergera.