Determinanty aktywności i destynacji turystycznych studentów dużego i małego ośrodka akademickiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Delekta, Anna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-858-X
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
turystykapodróże
studenci
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Praca wpisuje się w nurt badań geografii turyzmu, której głównymi problemami
badawczymi są: 1) człowiek jako podmiot ruchu turystycznego, 2) ruch
turystyczny jako zjawisko społeczne oraz 3) przestrzeń turystyczna, pojmowana
jako przestrzeń geograficzna, w której zachodzą zjawiska turystyczne (Warszyńska
1986, 1999, Warszyńska, Kurek 2007). Wspomnieć należy, że geografia
turyzmu jest nauką, która turystyką (zwłaszcza w znaczeniu przestrzennym) zajmowała
się znacznie wcześniej, niż stała się ona zjawiskiem masowym i zaczęto
dostrzegać jej wymiar ekonomiczny (Liszewski 2002).
W pracy zostaną poddane analizie takie czynniki geograficzne, jak: typ jednostki
osadniczej, z której pochodzi respondent, wielkość jednostek przestrzennych
oraz atrakcyjność turystyczna regionu, z którego pochodzi student. Spośród
czynników ekonomicznych zostanie zbadana sytuacja materialna badanych studentów
i ich rodziców. Uwarunkowania społeczne zostaną rozpatrzone natomiast
pod kątem wpływu rodziny, szkoły i wybranych organizacji społecznych
na aktywność turystyczną.
Praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono,
na podstawie literatury przedmiotu, zagadnienia teoretyczne podejmowanej
problematyki. Została tu omówiona aktywność turystyczna i jej najważniejsze
egzogenne uwarunkowania. Zdefiniowano destynacje turystyczne i omówiono
typy ośrodków akademickich oraz dokonano charakterystyki środowisk badań.
Rozdział drugi poświęcony jest aspektom metodologicznym. Omówiono
w nim cel i hipotezy badawcze, sposób przeprowadzenia badań i dobór próby
badawczej, wykorzystane metody i narzędzia badań, a także scharakteryzowano
badane osoby i środowiska badań.
Kolejne trzy rozdziały mają charakter empiryczny. W rozdziale trzecim dokonano
analizy wyników badań nad aktywnością turystyczną studentów porównywanych
ośrodków akademickich. Rozdział czwarty zawiera szczegółową analizę
wybranych determinant, warunkujących udział w turystyce badanej grupy
społecznej, z następujących grup czynników: geograficznych, ekonomicznych,
demograficznych i społecznych. W rozdziale tym zawarto też ocenę siły wpływu
najważniejszych determinant, a także próbę ich hierarchizacji (za pomocą
współczynnika zbieżności T-Czuprowa). W szczególny sposób zajęto się przedstawieniem
wpływu poziomu wiedzy z geografii turystycznej na aktywność turystyczną
badanych, z uwzględnieniem ośrodka akademickiego i kierunku studiów.
Ostatni rozdział, piąty, dotyczy przestrzennego zróżnicowania destynacji
turystycznych w ujęciu dynamicznym. Analiza wyników badań nad destynacjami
turystycznymi koncentruje się również na ich niektórych uwarunkowaniach.
W pracy wykorzystano zarówno źródła pierwotne, jak i wtórne. Podstawową
bazę empiryczną stanowiły wyniki badań przeprowadzonych w dwóch ośrodkach
akademickich – krakowskim i jarosławskim. Część empiryczna badań miała
formę sondażu diagnostycznego, przeprowadzonego metodą reprezentacyjną
wśród populacji studentów wybranych losowo kierunków uczelni państwowych
Krakowa i Jarosławia. Zbieranie materiału empirycznego przebiegało w dwóch
etapach. Pierwszy przyjął formę badań pilotażowych, których głównym celem
była weryfikacja narzędzi badawczych. Badania pilotażowe zostały przeprowadzone
na przełomie 2009 i 2010 roku. Drugi etap obejmował przeprowadzenie
badań właściwych i miał miejsce w roku 2010. Badania właściwe objęły w sumie
851 studentów z wyżej wymienionych ośrodków akademickich, a do analiz wykorzystano
ponad 89 000 odpowiedzi.
Drugą grupę źródeł stanowiły materiały opublikowane. Obejmowały one
w szczególności literaturę krajową i zagraniczną, roczniki statystyczne GUS, publikacje
i wyniki badań prowadzone przez Instytut Turystyki, statystyki dotyczące
ruchu turystycznego zamieszczone na stronach UNWTO i EUROSTAT-u oraz
najważniejszych polskich instytucji badawczych. Niezwykle pomocne okazały
się naukowe bazy danych.
Autorka ma świadomość, że praca ta nie wyczerpuje tematu. Wyraża jednak
nadzieję, że zaprezentowane w niej wyniki badań pomogą lepiej poznać turystykę
studencką i zrozumieć ten „fenomen współczesności”, jakim jest turystyka.