dc.description.abstract | Celem tej monografii jest próba nakreślenia współczesnych uwarunkowań edukacji polonistycznej w środowisku
wiejskim, stąd jej tytuł: Przygotowanie polonistyczne uczniów wiejskich gimnazjów w perspektywie dalszego
kształcenia (na przykładzie gminy Laskowa). Termin „przygotowanie” podkreśla procesualny charakter zjawisk
edukacyjnych, odpowiednio zorganizowanych i uprzednio dobrze przemyślanych. W rozumieniu autorów Nowego słownika
języka polskiego „przygotować” znaczy tyle, co: „zorganizować coś w określonym celu tak, aby było gotowe na czas,
aby nadawało się do czegoś; [...] nauczyć tego, co jest konieczne (kogoś do egzaminu)”. Przywołana definicja
wyraźnie wskazuje na etapowość procesu kształcenia, które ma pomóc młodzieży ujawnić jej potencjał intelektualny.
„Dziecko jest przecież w drodze DO”. Dokąd? Powyższe zapytanie należy traktować jako rodzaj kierunku ujawniającego
się w przestrzeni „od – do” nieograniczonej liczby możliwości w zakresie dalszej drogi życiowej i edukacyjnej
młodzieży gimnazjalnej. Można tę etapowość wiązać również z dorastaniem.
Zarysowane tu problemy badawcze determinowały konstrukcję poszczególnych rozdziałów. W dwóch pierwszych rozdziałach
odwołuję się do rozważań teoretycznych. Szczególną uwagę skupiam na specyfice edukacji humanistycznej, mającej na
celu formowanie osobowości człowieka. Problematyce tej edukacji w środowisku wiejskim podporządkowuję trzy główne
zadania: 1) analizę stanu badań na temat edukacji humanistycznej w kontekście treści przedmiotu – języka polskiego;
2) dokonanie przeglądu istotnych publikacji poświęconych roli szkoły, nauczycieli, środowiska oraz ich funkcji
kulturowo-oświatowych;
3) zwrócenie uwagi na obszary badań nad dorastającą młodzieżą, zwłaszcza wiejską (jej wartości, postawy, plany
życiowe, cechy osobowe, etap dorastania), w aspekcie potrzeb edukacji humanistycznej.
W rozdziale drugim kładę nacisk na treści humanistyczne realizowane w gimnazjum. W świetle dokumentów
ministerialnych przedstawiam główne tendencje gimnazjalnego kształcenia polonistycznego po reformie z 1999 roku.
Osobne rozważania dotyczą zobowiązań polonistów wobec realizacji działań samokształceniowych, przy uwzględnieniu
podstaw programowych z 1999 oraz 2008 roku. Poruszam również zagadnienia osobowości nauczyciela oraz jej wpływu na
efektywność pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Rozdział trzeci jest zapowiedzią empirycznych rozważań w dalszej części pracy. Przedstawiam tam problematykę,
przebieg oraz metodologię badań, charakteryzuję socjologiczno-kulturowe uwarunkowania gminy Laskowa oraz zarysowuję
działania nauczycieli i szkół gminnych.
Kolejne dwa rozdziały ujawniają złożoność badanego problemu. Dokonuję tam analizy jakościowej i ilościowej
materiałów empirycznych, a w rozdziale czwartym opisuję efekty kształcenia polonistycznego w zakresie
samokształcenia. Rezultaty moich dociekań empirycznych pozwoliły na określenie poziomu samokształcenia
gimnazjalistów – ich motywacji do nauki, organizacji pracy, sposobów uczenia się. Stan przygotowania młodzieży do
lekcji języka polskiego oraz zainteresowania czytelnicze stanowią uzupełnienie egzemplifikacji aktywności
samokształceniowej respondentów. W badaniach uwzględniam również funkcje biblioteki szkolnej oraz jej wpływ na
rozwijanie zainteresowania uczniów rozmaitymi źródłami informacji.
W rozdziale piątym opisuję aspiracje edukacyjne wiejskich gimnazjalistów na tle różnych uwarunkowań: wyników w
nauce, zainteresowań, roli przedmiotów nauczania (zwłaszcza języka polskiego) w rozwijaniu tych zainteresowań,
dotychczasowych osiągnięć edukacyjnych ucznia, poziomu wykształcenia rodziców. Zwracam także uwagę na plany uczniów
związane z kontynuacją kształcenia, a także ich projekcje dotyczące działalności zawodowej i miejsca zamieszkania.
Podsumowaniem wyników badań są wnioski końcowe. | pl_PL |