• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bodies out of Rule. Transversal readings in canadian literature and film

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 686 (23.63MB)
Autor:
Sikora, Tomasz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-859-8
ISSN: 0239-6025
Język: en
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Niniejsza książka, której tytuł można przetłumaczyć jako Ciała bezrządne: tranwersalne odczytania wybranych opowiadań i filmów kanadyjskich, ma dwojaki charakter. Z jednej strony jest spojrzeniem na kwestię (problematycznej) cielesności w wybranych utworach filmowych i literackich, które osadzone są w kontekście kultury (czy raczej wielokulturowości) kanadyjskiej, a szerzej – w kontekście nowoczesnej kultury zachodniej, za fundament ideologiczny której można uznać liberalny humanizm. Z drugiej strony, książkę można odczytywać również jako propozycję o charakterze teoretyczno-metodologicznym, której główną osią jest zaczerpnięta z filozofii Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego idea transwersalności, rozumiana jako ruch „w poprzek”, ruch deterrytorializacji, czyli przecinania zastanych integralnych całości i tworzenia nowych „nienaturalnych” połączeń. Proponowany sposób lektury wybranych tekstów, inspirowany różnymi koncepcjami teoretycznoliterackimi, kulturoznawczymi i filozoficznymi, pokazuje ograniczenia liberalnego humanizmu i podważa jego główne założenia, wpisując się po części w trendy badawcze i kulturowe określane mianem „posthumanizmu”. Opisywane tu ciała, jako nośniki różnicy (płciowej, seksualnej, rasowej, wiekowej i wszelkiej innej), nie poddają się w pełni społecznym mechanizmom dyscyplinującym, higienizującym i regulującym. Ciała te popełniają akty transgresji, choć nie zawsze czynią to świadomie i celowo; często postrzegana transgresja jest skutkiem działania sił (czy też, w języku psychoanalizy, „popędów”), które nadają ludzkiemu ciału (czy wręcz ludzkiemu „mięsu”) swego rodzaju sprawczość. Taka cielesna sprawczość uderza w działania nowocześnie pojmowanej (bio)władzy, która dąży do sklasyfikowania, znormatywizowania i sparametryzowania wszystkich aktorów, praktyk i relacji społecznych. Jednym z wymownych przykładów regulacyjnej funkcji biowładzy jest, moim zdaniem, oficjalna kanadyjska polityka wielokulturowości, której przeciwstawić można kulturowe imaginaria generujące obrazy nadmiaru, transgresji, potworności, negatywności i anarchii. Obrazy te wykorzystują często postmodernistyczną estetykę gotyku, groteski i (queerowej) parodii. Pierwszy rozdział rozprawy zestawia założenia kanadyjskiej polityki wielokulturowości z ideą radykalnej różnicy, reprezentacje której można odnaleźć w tekstach wykorzystujących konwencje szeroko pojętego gotyku. Przykładem takiego tekstu może być klasyczny horror Davida Cronenberga Mucha, w którym hybryda człowieka, muchy i maszyny podaje w wątpliwość szereg tradycyjnych, humanistycznych kategorii poznawczych, w tym określoną normatywną definicję człowieczeństwa. Podobnego rodzaju problematykę można odnaleźć w opowiadaniach Barbary Gowdy, którym poświęcony jest rozdział drugi. Poprzez groteskowe postacie, w których na plan pierwszy wysuwa się cielesny (czy też „mięsny”) eksces, autorka podważa proste i jasne taksonomie, wokół których organizują się nowoczesne społeczeństwa zachodnie. Materialna rzeczywistość ciał zakłóca „dobrze skrojone” kategoryzacje społeczno-kulturowe oraz wynikające z nich normatywne nakazy i zakazy. Poprzez lekturę opowiadania Dionne Brand pt. „Blossom”, rozdział trzeci analizuje wysoce problematyczną normatywność zachodniocentrycznej idei „człowieka”. Groteskowa, wręcz abiektalna bohaterka opowiadania – wiekowa, czarnoskóra imigrantka, która prowadzi nocną „melinę”, a jednocześnie w ekstatycznym tańcu wciela się w postać bogini Oya – nie mieści się w ciasnych kanonach człowieczeństwa przewidzianych przez liberalno-humanistyczną politykę wielokulturowości. W rozdziale czwartym zestawione są – pod szyldem „kobiecego gotyku” – opowiadania trzech autorek: Margaret Atwood, Isabel Huggan i Alice Munro. Tym, co łączy omawiane teksty, jest wydobycie z codziennej egzystencji „zwykłych ludzi” głębokich pokładów negatywności, które psychoanaliza określa mianem popędu śmierci. Nienawiść i mordercze instynkty – zwykle uznawane za wynaturzone i „nieludzkie” – okazują się w tej gotycko-freudowskiej wizji nieodzownym, strukturalnym elementem relacji społecznych oraz mechanizmów samozachowawczych. W kolejnych rozdziałach dominują przykłady zaczerpnięte z kanadyjskiej kinematografii. Rozdział piąty skupia się na pojęciu transgresji i oferuje krótki przegląd transgresyjnych motywów i strategii w twórczości trzech reżyserów: Davida Cronenberga, Guya Maddina i Bruce’a LaBruce’a. Animowane „pozaludzkimi” popędami i pragnieniami ciała nabierają w filmach tych twórców swoistej sprawczości, która problematyzuje tradycyjne zachodnie rozumienie podmiotowości. W rozdziale szóstym przyglądam się obrazowi Otto, czyli niech żyją umarlaki Bruce’a LaBruce’a w kontekście zjawiska pornografii. Zaproponowane przeze mnie odczytanie filmu łączy figurę żywego trupa (z definicji naznaczoną pewnym nadmiarem cielesności/mięsności) z kwestiami biopolityki, a zwłaszcza z pytaniem o (niepewną) istotę „bycia żywym” w obecnych reżimach polityczno-społecznych. Ostatni, siódmy rozdział kontynuuje rozważania biopolityczne, skupiając się bardziej szczegółowo na kwestiach epidemiologii i immunizacji jako kluczowych obszarach zainteresowania współczesnej biowładzy. W tak zarysowanym kontekście omawiam musicalową komedię Johna Greysona Zero Patience, której tematem jest kryzys polityczno-społeczny – a także epistemologiczny – spowodowany epidemią AIDS. Film Greysona można odczytywać jako queerową krytykę epidemiologicznych (w szerokim sensie) zabiegów biowładzy, a zwłaszcza jej autorytarnych systematyzacji i taksonomizacji, które ustanawiają pewien „reżim prawdy” i są koniecznym warunkiem skutecznej regulacji praktyk i podmiotów społecznych. Na koniec, poprzez lekturę filmu Greysona, postuluję queerowe odzyskanie budzącej postrach figury wirusa jako figury par excellence transwersalnej – przekraczającej wszelkie zastane granice, tożsamości i kategorie poznawcze.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11001
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image