• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kategoria nieokreśloności w perspektywizacji tekstu i jego przekładu. Studium kognitywne

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 701 (1.002Mb)
Author:
Filar, Magdalena
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-889-1
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kognitywizm
tekst
przekład
nieokreśloność
perspektywizacja
Date: 2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Celem tej pracy jest zbadanie kategorii nieokreśloności na podstawie kognitywnej teorii języka i ustalenie, jaki rodzaj interakcji zachodzi pomiędzy kategorią nieokreśloności a procesem perspektywizacji w tekście. Kategoria nieokreśloności i jej wykładniki językowe były dotychczas rozpatrywane głównie w obrębie systemu języka, a przeprowadzone badania wykraczały tylko w niewielkim zakresie poza perspektywizację na poziomie zdania (tematyczno-rematyczne rozczłonkowanie zdania, progresja tematyczna w tekście). Pierwszy rozdział obejmuje rozważania teoretyczne. Przedstawiono w nim dotychczasowe modele gramatyczne i semantyczne kategorii określoności i nieokreśloności wypracowane w ramach różnych dyscyplin i kierunków językoznawczych, kategorię nieokreśloności jako przedmiot lingwistyki tekstu, badania nad jej wartością stylistyczną w tekstach literackich, a także trudności translatorskie wynikające z przekładu kategorii nieokreśloności w językach polskim i niemieckim. W rozdziale drugim przedstawiono główne założenia gramatyki kognitywnej w ujęciu Langackera i w ujęciu Taylora, a także koncepcję teorii przestrzeni mentalnych Fauconniera. W osobnym podrozdziale omówiono zagadnienie perspektywy w ujęciu Langackera i w ujęciu Bartmińskiego (2004, 2006). Trzeci rozdział poświęcono opisowi kategorii (nie)określoności w różnych ujęciach kognitywnych, w tym w szczególności analizie referencji nieokreślonej w tekście. Rozdział ten zawiera także semantyczno-pragmatyczny opis leksykalnych wykładników referencji nieokreślonej, do których zaliczane są w kognitywnej teorii języka zarówno determinanty, m.in. rodzajnik nieokreślony ein/eine/ein, rodzajnik zerowy ϕ, jak i kwantyfikatory (Langacker 1995, 2005a, 2009; Taylor 2007). W rozdziale czwartym podjęto próbę ustalenia, jakiego rodzaju związek zachodzi między referencją nieokreśloną a różnymi sposobami perspektywizacji w tekście. Wśród poruszanych zagadnień znajdują się referencja nieokreślona i mentalny ruch konceptualizatora, referencja nieokreślona i poziom wyróżnienia, a także referencja nieokreślona i kategoria punktu widzenia. W rozdziale piątym zbadano, jakie problemy translatorskie wynikają z interakcji perspektywy i kategorii nieokreśloności i rozważano dotychczasowe trudności wynikające z przekładu korelatów referencji nieokreślonej w językach polskim i niemieckim w kontekście zjawiska perspektywizacji w tekście. Materiał badawczy stanowią fragmenty tekstów o zróżnicowanej tematyce i funkcji w języku polskim i w języku niemieckim. Podstawą analiz referencji nieokreślonej w przekładzie są wiersze Wisławy Szymborskiej pochodzące z tomów Sto pociech (1967), Koniec i początek (1993), Widok z ziarenkiem piasku (1997), Chwila (2001) i ich przekłady na język niemiecki autorstwa Karla Dedeciusa.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11006
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image