Książę Józef Poniatowski w kulturze i edukacji
View/ Open
Author:
Budrewicz, Zofia
Budrewicz, Tadeusz
Chrobak, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Budrewicz, Zofia
Budrewicz, Tadeusz
Chrobak, Małgorzata
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-888-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Książę Józef Poniatowskikultura
edukacja
literatura
Date: 2014
Metadata
Show full item recordAbstract
Zebrane w tym tomie prace są związane z osobą księcia Poniatowskiego
i dziejami jego kultu, miejscem w polskiej kulturze
i myśli edukacyjno-wychowawczej. Stanowią wachlarz różnych
zbliżeń, dokumentowanych przez różne wycinki polskiej kultury,
głównie z wieku XIX i XX – począwszy od uroczystego pogrzebu
bohatera, a skończywszy na anonimowych głosach współczesnej
kultury Internetu. Z przeprowadzonych studiów wynika,
iż dwieście lat obecności mitu księcia Józefa w polskiej kulturze
miało dla charakterologii narodowej istotne znaczenie. Wyraża
się ona w wyjątkowej trwałości aksjologii wyrażanej w pojęciu
HONOR. Jest widoczna w etykietach nadawanych księciu od pogrzebu
po dzisiejsze podręczniki, a udokumentowana postawami
i zachowaniami, które nie pozwoliły Polakom ustąpić przed żądaniami
Hitlera i które się zapisały na zawsze w słowach upamiętniających
bitwę pod Monte Cassino („Tam Polak z honorem brał
ślub”). Bezsprzeczne też jest historyczne następstwo mitu dwóch
wielkich Józefów – Poniatowskiego i Piłsudskiego. Poniatowski
zginął, więc odżył w legendzie; Piłsudski odbudował państwo, nie
zginął, nie ma więc tak barwnej legendy, ale obaj spoczęli w świętej
dla polskiej świadomości historycznej katedrze na Wawelu.
Wspomniana już dychotomia polskiego dylematu: wybrać
honorową śmierć czy wypełnić powinność, to w istocie dwie
twarze nowoczesnego mitu rycerskiego. Popularność tego mitu
z czasem słabła. Słabnie stale popularność księcia w systemie
edukacyjnym – już w okresie międzywojennym była mniejsza niż
w okresie narodowej niewoli. Współcześnie mit księcia Poniatowskiego
obejmuje głównie rejestr kultury popularnej. Ma charakter
gadżetowy, eksponuje się posążki i wizerunki, które podkreślają
treści skandalizujące. Dawny bohater masowej wyobraźni
dorównujący greckiemu Leonidasowi, dziś – zda się – skurczył
się do rozmiaru posążka, nabrał cech bardzo ludzkich (słabostki,
romanse, anegdoty). To niewątpliwie prawda. Ale popyt na tę
ofertę kulturową jest wciąż bardzo duży. Tworzy się (produkuje)
dużo wyrobów plastycznych, obsługujących sferę wizualną, żywe
są też przejawy obecności księcia w sferze kultury werbalnej.
Nie wiemy, czy na pewno Bóg mu „powierzył honor Polaków”. Ale
na pewno książę Józef Poniatowski jest jedną ze sztandarowych postaci,
które przez dwieście lat formowały polską tożsamość narodową.