Padaczka w relacji: pacjent - rodzic - terapeuta
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pawłowska-Jaroń, Halina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-893-8
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
padaczkadzieci
rodzice
terapeuci
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Padaczka jest jedną z najstarszych chorób świata, chorobą o złożonej
etiologii, w dużej części cechującą się pojawianiem się napadów padaczkowych.
Padaczka jest jedną z najczęstszych chorób społecznych.
Jest chorobą, wokół której nagromadziło się wiele mitów, modyfikujących sposób
postrzegania przez społeczeństwo dotkniętych nią pacjentów.
Poniższa publikacja jest efektem dwustronnych doświadczeń – rodzica
i terapeuty, próbą spojrzenia na chorobę z trzech perspektyw: wspomnianych
już rodziców, terapeutów i – dzięki odważnym refleksjom – również
tych, który dotyczy najbardziej – młodych pacjentów, dzieci i młodzież. Jej
założeniem jest ukazanie przetartej wspólnie drogi przez proces diagnozy,
terapii, wychodzenia z choroby. Nie twierdzę, że pozycja zawiera wszystkie
informacje, które dotyczą procesu chorobowego, mam jednak nadzieję, że
choć w małym stopniu ułatwi rodzinom adaptację do nowej sytuacji, wywołanej
postawioną diagnozą, terapeutom zaś uświadomi ogrom problemów
i zagadnień, które powinny skupić ich uwagę podczas pracy z pacjentem
z padaczką i – co równie ważne – z jego rodziną.
W rozdziale pierwszym przedstawione zostały wybrane zagadnienia
z zakresu budowy i funkcji układu nerwowego. Omówiono kolejno: neuron
– podstawową jednostkę układu nerwowego, zarówno budulcową, jak
i czynnościową, funkcjonalną organizację mózgowia, zaburzenia ujawniające
się w przypadku uszkodzenia określonej okolicy kory mózgowej oraz
asymetrię prawej i lewej półkuli mózgu.
Rozdział drugi zawiera kompendium wiedzy o padaczce – od historii
i ustaleń terminologicznych, poprzez rozpoznanie, klasyfikację napadów,
diagnozę różnicową, po sposoby leczenia.
Kolejne trzy rozdziały są prezentacją zagadnień związanych z padaczką
z punktu widzenia rodzica, pacjenta i terapeuty.
Pracę zamyka garść refleksji związanych z wychodzeniem z choroby. Refleksji
terapeuty i rodzica towarzyszącego pacjentowi w walce z chorobą.
Parafrazując słowa Jana Twardowskiego: „Kiedy Bóg zamyka drzwi zdrowia,
otwiera okno Człowieczeństwa”…