• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Natura, człowiek, technologia

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 684 (15.63MB)
Autor:
Potyrała, Katarzyna
Kornaś, Andrzej
Redaktor:
Potyrała, Katarzyna
Kornaś, Andrzej
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-844-X
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
biologia
natura
przyroda
fotografia
technologia
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Człowiek od początku swego istnienia łamie prawa natury. Wyposażony w rozum i wolną wolę przekształca otaczający go świat i siebie samego. Staje wobec wyborów narzuconych przez siły postępu społecznego, technologicznego i naukowego. Chce mieć władzę nad światem i wpływ na rzeczywistość. Ignoruje przyrodę. Odgrywa role lub produkuje własne awatary w świecie wirtualnym. Zmienia poglądy i upodobania, podąża za modą. Pragnie być szczęśliwy. Natura człowieka wpisuje się w historie o przyrodzie opowiedziane w prezentowanych esejach. W pierwszej części książki odsłaniamy naturę nieznaną, życie martwego drewna, prawdziwe nazwy „chabazi”, piękno płazów i ukazujemy łowiectwo z perspektywy ochrony środowiska. W części drugiej chcemy zatrzymać chwilę, czas – zobaczyć, zasmakować, usłyszeć – odkryć przyrodę ponownie. Natura zmysłów jest złożona. Ktoś maluje obrazy pędzlem, inny robi zdjęcia. Łyk kawy – bogactwo smaków, przyroda ma ich wiele. Głosy przyrody to doskonała muzyka, ideał harmonii, rytmu. Kunszt i niedościgniony wzór wirtuozerii. Sztuka jedyna w swoim rodzaju. Technologia wspomaga zmysły. Pozwala dojrzeć to, co najmniejsze (lub niewidoczne) i zatrzymać ułamki sekund, pomaga oszukać lub odszukać smak i słyszeć „trzecim uchem”. Czasem pomaga przeżyć. Człowiek – pro i kontra wobec natury, to temat części trzeciej książki. Naturą ludzką jest pytać. Pytania padają w części czwartej i paradoksalnie oddalają czytelnika od odpowiedzi. Natura stawia człowieka wobec coraz bardziej skomplikowanych wyborów, tylu, ilu jest ludzi – tyle może być dróg i rozwiązań problemów. Aktualne tematy społeczne wpisane są we współczesny świat nowych technologii i osiągnięć naukowych. Autorzy esejów – studenci studium doktoranckiego w Instytucie Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie – uczestniczyli w konwersatorium z zakresu popularyzacji wybranych problemów biologicznych i środowiskowych. Poszukując dróg upowszechniania wyników badań naukowych, posłużyli się sztuką jako środkiem przekazu znaczeń i komunikacji naukowej. Sztuka bywa skutecznym mediatorem w wielu spornych kwestiach. Pozostawiamy jej Twórcom należne miejsce w dialogu odsłaniającym kolejne obszary ludzkiej niewiedzy.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11060
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WGB)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image