Przechodzenie absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy. Proces, czynniki, predykcja
View/ Open
Author:
Piróg, Danuta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-911-9
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
geografia społecznazatrudnienie
tranzycja
rynek pracy
studia wyższe
absolwent
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
Tranzycja, czyli przechodzenie absolwentów poszczególnych szczebli edukacji
do zatrudnienia, jest uważana za jeden z bardziej złożonych procesów
zachodzących we współczesnym społeczeństwie. Decydują o tym jego wielorakie
uwarunkowania i konsekwencje.
Głównym celem pracy było wyjaśnienie uwarunkowań, mechanizmów,
przebiegu i determinant procesu tranzycji absolwentów uczelni wyższych
w Polsce na przykładzie absolwentów kierunku geografia.
Realizacji celu głównego służyły następujące cele szczegółowe, które
jednocześnie odnoszą się do czterech podstawowych funkcji, jakie powinna
spełniać geografia społeczno-ekonomiczna, czyli funkcji informacyjno-diagnostycznej,
teoretyczno-wyjaśniającej, prognostycznej oraz planistyczno-
-decyzyjnej.
Cele pracy określają jej układ. Książkę rozpoczyna prezentacja przesłanek
do podjęcia tematu badań, usytuowanie problematyki w strukturze
badań z zakresu geografii społecznej oraz przedstawienie metodologicznej
płaszczyzny opracowania. Znajdują się tu także rozważania dotyczące kluczowych
procesów, tj.: transformacji gospodarczej, integracji europejskiej,
globalizacji, kształtujących współczesny obraz szkolnictwa wyższego, powodujących
ewolucję roli uniwersytetu w rozwoju społeczno-gospodarczym
i nadających kierunek zmian w relacji uczelnia–rynek pracy.
Rozdział drugi ma charakter teoretyczno-wyjaśniający procesy przechodzenia
populacji absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Przedstawiono
w nim skutki oddziaływań wymienionych wcześniej procesów
na różne sposoby tranzycji absolwenckich. W sposób pogłębiony ukazano
specyfikę przechodzenia osób z wyższym wykształceniem z etapu edukacji
do zatrudnienia z perspektywy teorii rynku pracy, powstałych na gruncie
nauk ekonomicznych, socjologicznych oraz psychologicznych. Dokonano
analizy koncepcji zatrudnialności jako swoistego podejścia uczelni do kwestii
przyszłości zawodowej absolwentów w obecnych uwarunkowaniach
rynku pracy i rynku usług edukacyjnych.
Rozdział trzeci zawiera diagnozę sytuacji geografów na rynku pracy.
Ponieważ tranzycje absolwenckie zachodzą w określonej rzeczywistości
społeczno-ekonomicznej, rozdział rozpoczyna charakterystyka (czasowa
i przestrzenna) uwarunkowań wchodzenia polskich absolwentów na rynek
pracy w ostatnim dwudziestoleciu. W tym zakresie uwagą objęto dynamikę
liczby oraz zmiany kierunkowe absolwentów szkół wyższych, które decydują
o natężeniu i specyfice kompetencyjnej podaży pracowników.
Próbie ustalenia czynników, które wpływają na rezultaty tranzycji, poświęcono
rozdział czwarty. Punktem wyjścia do rozważań w tym rozdziale
był fakt, że w świetle teorii rynku pracy występuje szereg determinant warunkujących
pomyślność przechodzenia absolwentów szkół wyższych z etapu
edukacji do zatrudnienia.
Realizacji celów prognostycznych oraz odpowiedzi na pytanie, w jaki
sposób można dokonywać predykcji rezultatów tranzycji, służy piąty rozdział
pracy. Postępowanie w tym zakresie oparto na założeniu, że istotą
tranzycji jest łączne i jednoczesne współdziałanie wielu zmiennych, które
w rezultacie dzielą badaną populację na naturalne podzbiory – w tym przypadku
podzbiór absolwentów pracujących i podzbiór absolwentów pozostających
bez pracy.
Szósty rozdział pracy ma charakter aplikacyjny i jest próbą wsparcia
jednostek geograficznych w zakresie efektywnego planowania oraz realizowania
polityki rozwoju studiów na kierunku geografia. Ukazane w nim
zostały działania i narzędzia, które mogą być zastosowane przez uczelnie
wyższe do zapewnienia konkurencyjnej pozycji przyszłych absolwentów na
rynku pracy.
Książkę zamykają wnioski końcowe, wynikające zarówno z badań teoretycznych,
jak i empirycznych.